آیا مطالعه و حل کردن جدول واقعا از آلزایمر جلوگیری می کند؟

احتمالا تاکنون شنیده اید که توصیه می شود برای جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر بهتر است رفتارهایی مانند مطالعه بیشتر و حل کردن جدول کلمات متقاطع و سودوکو را انجام دهید. این توصیه ها از نظر علمی تا چه حد درست بوده و قادر به پیشگیری از مشکلات شناختی است؟

به گزارش سیناپرس، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با شرایط زوال عقل زندگی می‌کنند، به طور کلی زوال عقل، نوعی بیماری عصبی مزمن محسوب می شود که بر حافظه و توانایی‌های تفکر تأثیر داشته و در این میان شایع ترین شکل زوال عقل، بیماری آلزایمر است.

در حالی که برخی از درمان ها برای کمک به مدیریت علائم زوال عقل وجود دارد، متاسفانه باید اعتراف کنیم که در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری کشف نشده است. در حالی که تحقیقات برای درک بیشتر در مورد آسیب شناسی زوال عقل و توسعه درمان در حال انجام است، تحقیقات قابل توجهی نیز در حال پیگیری است تا بررسی شود که چگونه مداخلات سبک زندگی ممکن است بر خطر زوال عقل و شناخت تأثیر بگذارد.

برخی از این تحقیقات به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه فعالیت‌ های محرک شناختی، مانند مطالعه و حل جدول کلمات متقاطع، بر خطر زوال عقل و شناخت تأثیر می‌ گذارند.به گزارش سیناپرس،نتایج مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله تخصصی Neurology منتشر شد، نشان داد که سطوح بالای فعالیت‌های شناختی، مانند خواندن، انجام بازی‌هایی فکری، حل کردن پازل و نوشتن، می‌ تواند شروع بیماری آلزایمر را در افراد بالای ۸۰ سال تا ۵ سال به تاخیر بیندازد.

نتایج مطالعه دیگری که در سال ۲۰۲۲ در مجله تخصصی PNAS منتشر شد، نشان داد که هر چه زمان بیشتری صرف فعالیت‌هایی مانند تماشای تلویزیون می ‌شود، خطر ابتلا به زوال عقل افزایش یافته و در مقابل  انجام کارهای فعال شناختی مانند استفاده از رایانه، با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل همراه است.

به گزارش سیناپرس، مطالعه دیگری که اخیرا در ژوئیه ۲۰۲۳ در مجله تخصصی JAMA OpenTrusted Source منتشر شد، نشان داد که درگیر شدن مکرر در فعالیت های چالش برانگیز مغزی از جمله نوشتن، روزنامه نگاری، بازی شطرنج و حل جدول کلمات متقاطع با خطر کمتر ابتلا به زوال عقل در میان افراد مسن مرتبط است.

بنابراین بر اساس این مطالعات می توان به طور قطعی گفت که هر چه بیشتر فعالیت های مغزی مانند مطالعه، حل معما، حل جدول کلمات متقاطع و سودوکو و … انجام دهید، احتمال ابتلا به آلزایمر و سایر مشکلات شناختی در شما کمتر می شود. در حقیقت کلید مبارزه با زوال عقل در یک جمله نهفته است: بیشتر مطالعه کنید و کمتر تلوزیون ببینید.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: pakobserver

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا