در یک مطالعه پژوهشی ارائه شد
ارتقای آموزش و آزمون رانندگی در ایران
با توجه به گذار اپیدمیولوژیک و گسترش روند صنعتی شدن و تغییر شیوه زندگی کنونی، دیگر آنچه بیش از همه سلامت بشر امروز را تهدید می کند، عوامل بیماری زای زیست شناختی یا بیولوژیک نیستند، بلکه مخاطرات محیطی ساخته بشر از مهم ترین دلایل مرگ و میر به شما می آیند. حرکت به سمت مدرن شدن و در نتیجه نبود توازن بین رشد ترافیک جاده ای و شرایط محیطی، تراژدی سوانح ترافیکی را در کشورهایی که سطح درآمد پایین و متوسط دارند، وخیم تر کرده و به روند رو به رشد آن ها سرعت بخشیده است. لذا هم اکنون تصادفات ترافیکی یکی از دلایل اصلی فوت در جهان شناخته می شوند.
به گزارش سیناپرس، محققان کشور در یک مطالعه پژوهشی جدید، راهکارهایی را برای ارتقای موضوع مهم آموزش و آزمون رانندگی در ایران ارائه داده اند.
به گفته متخصصان، سالانه حدود 1.35 میلیون نفر براثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند و به طور میانگین حدود 35 میلیون نفر نیز دچار معلولیت و جراحات ناشی از تصادف می گردند. امروزه رانندگی، امری مهم برای کار، زندگی اجتماعی، تفریح، فعالیت های آموزشی، اقتصادی، خلاقیتی و دیگر جنبه هاست. نیاز به رانندگی، افزایش تعداد تصادفات جاده ای و شهری، آسیب های جسمی و روانی و مرگ را به دنبال داشته و به عنوان یک مشکل در زمینه سلامت عمومی مطرح است.
این حقیقت که رفتارهای خطرناک در حین رانندگی یکی از عوامل مهم و مؤثر در بروز تصادفات رانندگی بوده و در موارد متعددی رفتارهای انسانی عامل اصلی بروز این حوادث به حساب می آیند، اهمیت پرداختن به اصلاح رفتارهای رانندگی در برنامه های آموزش و اعطای گواهینامه رانندگی را نشان می دهد.
در همین راستا، محققانی از دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه مطالعه ای را انجام داده اند که در آن، شاخصی کاربردی برای بررسی و ارزیابی سیاستهای ارتقای آموزش و آزمون رانندگی در ایران ارائه شده است.
در این پژوهش ، 12 مورد از پربازدهترین این شیوههای اصلاح و بهبود شناسایی گردیده و با توجه به 5 معیار بودجه، زیرساختهای ضروری، زمان، هزینه و نیروی انسانی موردنیاز، یک شاخص تصمیمگیری ارائه گردید.به گزارش سیناپرس، بررسی گزینهها در شاخص پیشنهادی نشان داد سیاستهای ارزیابی آموزشگاهها بر اساس سیستم امتیازدهی، توسعه برنامه کاربردی آموزش رانندگی و اضافه شدن ارزیابی روانی متقاضیان به آزمون گواهینامه، بیشترین امتیاز را کسب نمودند.
آن گونه که مرتضی اسدامرجی، استادیار و پژوهشگر دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی و همکارش می گویند: آموزش در هر موضوعی، سنگ بنای اقدامات بعدی در آینده خواهد بود. در بحث رانندگی نیز در صورت فقدان آموزش های صحیح و اصولی، نمی توان انتظار بهبود وضعیت رانندگی و ارتقای ایمنی را داشت. در همین راستا این پژوهش نیز به بررسی شرایط موجود و حاکم در فرآیند آموزش و آزمون گواهینامه رانندگی پرداخت و با توجه به نظرات خبرگان و بررسی های مطالعاتی و میدانی، معیارهایی به منظور ارزیابی و اولویت بندی گزینه های پیشنهادی برای بهبود فرآیندهای موجود را در دستور کار قرار داد.
آن ها می افزایند: در این خصوص، مدت زمان آماده سازی، اعم از تعیین، تدوین و تصویب مفاد آموزشی، آموزش کارکنان، تصویب بودجه مطالعات و اجرا نیز بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند نقش به سزایی در قبول یا رد هر یک از گزینه ها ایفا نماید. چرا که هر پروژه، اگر در زمان مناسب و تعیین شده اجرایی نشود، نه تنها آثار عملی خود را از دست خواهد داد، بلکه توجه و تمکین به سایر پیشنهادات، پروژه ها و قوانین را دستخوش تغییراتی می نماید.
بر اساس این تحقیق، باید به این نکته نیز اشاره نمود که همواره می توان الگوهای متنوعی برای بهبود شرایط رانندگی و ارتقاء سطح ایمنی در کشور در نظر گرفت. اما با در نظر گرفتن محدودیت های مختلف موجود و همچنین توجه به مفهوم توسعه پایدار، گزینه هایی به عنوان گزینه دارای اولویت بیشتر انتخاب می شوند که علاوه بر در نظر گرفتن ابعاد مالی، زمانی، توانمندی سیستمی و قابلیت تأمین زیرساخت ها، با تکیه بر آن ها بتوان بر سایر موارد مرتبط نیز اثر بهینه بر جای گذاشت.
به گزارش سیناپرس، بنابر گفته های اسدامرجی و همکار محققش، از نتایج این پژوهش که در فصلنامه مهندسی حملونقل متعلق به پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه منتشر شده اند، میتوان در تعیین معیارها و همچنین ارزیابی گزینههای اجرایی آموزش و آزمون گواهینامه رانندگی به خصوص در شرایط کمبود بودجه استفاده نمود.
گزارش: محمدرضا دلفیه
No tags for this post.