فعالیت مغز در کودکی ضریب هوشی را در آینده پیش‌بینی می کند

روشی که مغز یک کودک خردسال در هنگام استراحت عمل می کند، می تواند هوش فعال آنها را در آینده پیش بینی کند.

به گزارش سیناپرس، محققان در ایالات متحده و آلمان یک مطالعه گذشته را در رومانی پیگیری کردند تا برای اولین بار نشان دهند که چگونه تربیت یک بچه می تواند بر قدرت مغز آنها در سال های بعد تأثیر بگذارد.

این مطالعه معروف به نام پروژه مداخله زودهنگام بخارست (BEIP) در اوایل دهه ۲۰۰۰ آغاز شد و رشد شناختی کودکان رها شده در رومانی را دنبال کرد. محققان با مقایسه توانایی‌های شناختی کودکان بزرگ شده در پرورشگاه با آن‌هایی که در مراقبت‌های خانگی بزرگ شده ‌اند، دریافتند کودکان بزرگ شده در پرورشگاه در ۱۸ سالگی ضریب هوشی نسبتاً پایین‌تری داشتند.

در این آخرین تحقیق، دانشمندان رابطه ای بین الگوهای امواج مغزی و نمرات آی کیو در همان داده ها پیدا کردند.

محققان می نویسند: این یافته ها نشان می دهد که تغییرات ناشی از تجربه در فعالیت مغز در اوایل زندگی تأثیر عمیقی بر رشد شناختی بلندمدت دارد و اهمیت مداخله زودهنگام برای ارتقای رشد سالم در میان کودکانی که در محیط های محروم زندگی می کنند را برجسته می کند.

امروزه تصور می‌شود که نحوه رفتار مغز افراد در زمان استراحت در دوران بزرگسالی نسبتاً ثابت باقی می ‌ماند، حتی اگر قدرت مغز فعال با افزایش سن در نوسان باشد. با این حال، چگونگی ایجاد این فعالیت پایدار و استراحت در اوایل زندگی، به خوبی درک نشده است.

همانطور که کودک انسان معمولی از یک کودک نوپا به یک کودک ۱۰ ساله رشد می کند، فعالیت مغزی آنها در حالت استراحت معمولاً با امواج مغزی کم فرکانس یا آهسته و امواج مغزی با فرکانس بالا یا سریع مشخص می شود. امواج آهسته در هنگام استراحت معمولاً با قطع اتصالات عصبی غیر ضروری همراه است که باعث می شود مغز در هنگام مقابله فعالانه با وظایف ذهنی کارآمدتر شود.

این موضوع یک گام کلیدی در اصلاح رشد شناختی کودک است، اما اگر بیش از حد یا برای مدت طولانی رخ دهد، می تواند مضر باشد. اگر کودک خردسال حمایت عاطفی یا تحریک شناختی کافی دریافت نکند، شواهد نشان می ‌دهد که می ‌تواند بر رشد عصبی او تأثیر بگذارد.

نتایج نشان می‌ دهد: فعالیت موج آهسته در مغز کودک در حال استراحت می ‌تواند به نحوی تأثیرات تربیت نهادی و زمان قرار گرفتن در پرستاری را واسطه کند.

به گزارش سیناپرس، در حالی که هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد، دانشمندان علوم اعصاب امیدوارند که روزی امواج مغزی در دوران نوزادی به ما کمک کند کودکانی را که در معرض خطر شدید رشد شناختی ضعیف هستند شناسایی کنیم. محققان همچنین امیدوارند این پژوهش ها به پیش‌بینی اینکه مداخله زودهنگام ممکن است به کودکان دارای مشکلات یادگیری کمک کند تا آنها نتایج بهتری در زندگی بعدی داشته باشند، منجر شوند.

شرح کامل این مطالعه در Developmental Cognitive Neuroscience منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا