مذاکرات ترکیه و روسیه با هدف توسعه همکاری در حوزه نیروگاه های اتمی

ترکیه در حال ساخت نخستین نیروگاه هسته ای خود است و این نیروگاه با همکاری و پشتیبانی روسیه در حال ساخت است. این موضوع علی رغم جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های غربی در حال پیگیری بوده و به همین دلیل روز گذشته وزیر انرژی ترکیه با مدیر روس اتم ملاقات کرد.

به گزارش سیناپرس، روز گذشته آلپ ارسلان بیرق دار، وزیر انرژی ترکیه با الکسی لیخاچف، مدیر روس اتم برای بررسی روند تداوم پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویو در آنکارا دیدار کرد.

این موضوع با جدیت از سوی مجامع غربی دنبال شده و ساخت یک نیروگاه هسته ای در داخل یک کشور عضو ناتو به کمک روسیه موضوعی مهم و جدی برای غرب تلقی می شود. دلیل وزیر امور خارجه ترکیه نیز در توییتر خود نوشت: ما با الکسی لیخاچف، رئیس روس اتم و هیأت او در وزارتخانه خود جلسه ای برگزار کرده ایم. ما در این نشست وضعیت فعلی پروژه ساخت نیروگاه آکویو را که قرار است به تاسیسات نسل بعدی بخش انرژی ترکیه تبدیل شود، ارزیابی کردیم.

گفتنی است آکویو اولین نیروگاه هسته ای است که در ترکیه ساخته می شود. این پروژه بر اساس توافقنامه بین دولتی که روسیه و ترکیه در سال ۲۰۱۰ امضا کردند، اجرا می شود. این نیروگاه پیشرفته هسته ای چهار راکتور نسل 3+ VVER طراحی شده توسط روسیه را در خود جای خواهد داد. گفته می شود توان خروجی هر رآکتور ۱۲۰۰ مگاوات خواهد بود و پس از راه اندازی و رسیدن به ظرفیت کامل، حدود ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت برق در سال تولید خواهد کرد. به گزارش سیناپرس، هزینه های ساخت و اجرای این پروژه در حال حاضر به طور کامل توسط روسیه تامین می شود.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا