روند کاهش نرخ تورم در جهان کند است

جهان طی سال های خیر با موج فزاینده تورم رو به رو شده و این موضوع نه فقط کشورهای توسعه نیافته و فقیر که کشورهای پیشرفته را نیز درگیر خود کرده است و گزارش اخیر صندوق بین المللی پول نشان می دهد نرخ تورم جهانی کند تر از حد انتظار کاهش می یابد.

به گزارش سیناپرس، موارد متعددی مانند همه گیری کرونا و قرنطینه ناشی از آن که منجر به اختلال در صنایع و تعطیلی کارخانه ها شد و در پی آن شروع جنگ روسیه و اوکراین شوک دیگری به اقتصاد جهانی وارد کرده و امروزه علی رغم این که روند تورم در حال از بین رفتن و کاهش است اما صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود که روز گذشته منتشر شد، اعلام کرد که تورم جهانی کند تر از آن چه پیش ‌بینی می ‌شد کاهش خواهد یافت. بر این اساس گفته می شود در عین حال احتمال افزایش تورم در صورت بروز شوک های غیرمنتظره بر اقتصاد جهانی نیز وجود دارد.

در این گزارش عنوان شده است که در گوشه و کنار جهان، بانک‌ های مرکزی برای مبارزه با تورم، نرخ‌ های بهره را افزایش داده و به اعمال فشار نزولی بر فعالیت‌ های اقتصادی ادامه می‌ دهند. به همین دلیل صندوق بین المللی پول انتظار دارد تورم جهانی از 8.7 درصد در سال ۲۰۲۲ به 6.8 درصد در سال ۲۰۲۳ و 5.2 درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است بر اساس این گزارش، تورم ممکن است در سطح جهانی همچنان  بالا بماند و حتی در صورت شوک ‌ها افزایش یابد که این موضوع به طور خاص می ‌تواند به دنبال افزایش بالقوه شدت خصومت‌ ها در اوکراین و حوادث مربوط به رویداد های آب و هوایی شدید، منجر به سیاست ‌های پولی محدودتر شود.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: tass

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا