پرتاب ۵۴ ماهواره استارلینک به طور همزمان

شرکت فضایی اسپیس ایکس آخرین مجموعه از ماهواره های ارتباط اینترنتی استارلینک خود را درست قبل از نیمه شب شنبه از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به مدار زمین پرتاب کرد.

به گزارش سیناپرس، اسپیس ایکس همچنان در حال رکورد شکنی در حوزه مطالعات فضایی است و نیمه شب گذشته توانست ۵۴ ماهواره جدید استارلینک را با موفقیت به مدار زمین ارسال کند.

گفتنی است این ماموریت ابتدا قرار بود در روز جمعه انجام شود اما به دلیل بروز مشکلات فنی متوقف شد.  سخنگوی اسپیس ایکس در این رابطه گفت: باید بخش ثابت موتورهای اصلی موشک مجددا بررسی و آماده شود. کارشناسان معتقدند این موضوع اشاره ای به یک مشکل سخت افزاری احتمالی در موشک دارد که به سرعت توسط متخصصین اسپیس ایکس بر طرف شد.

در نهایت نیمه شب گذشته این ماموریت اجرایی شده و اولین مرحله موشک فالکون ۹ که  حامل ۵۴ ماهواره بود، از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شده و در ادامه به سلامت به زمین بازگشت. این راکت فضاپیما بر اساس برنامه ریزی های قبلی روی سکوی شناور موسوم به  SpaceX A Shortfall of Gravitas، فرود آمده و به این ترتیب شانزدهمین پرتاب ایمن و فرود تقویت کننده موشک های این مدل را ثبت کرد.

بر این اساس دستاوردی مهم برای اسپیس ایکس ثبت شده و بخش  اول این موشک فالکون ۹ که در ۹ جولای نیز به فضا پرتاب شده بود مجددا مورد استفاده قرار گرفته و  برای شانزدهمین بار به طور سالم بر روی زمین فرود آمد و رکوردی را برای این شرکت به ثبت رساند.

به گزارش سیناپرس، زاخاری لوپن، مهندس قطعات اسپیس ایکس در یک پخش زنده اینترنتی در این رابطه گفت: با محاسبه عملیات روز شنبه، دویست و هفتمین بار است که اسپیس ایکس ماموریت استفاده از فضاپیمای چند بار مصرف را با موفقیت اجرا می کند.

بر اساس گزارش جدید اسپیس ایکس که ساعاتی پیش منتشر شد، فضا پیمای مورد استفاده و محموله  ماهواره های آن همگی در سلامت کامل هستند.

به گزارش سیناپرس، شرکت اسپیس ایکس در این ماموریت آخرین دسته از ماهواره های V1.5 Starlink را به مدار پایینی زمین پرتاب کرد. بر اساس گزارش اسپیس ایکس، مدارهای v1.5  حدود ۶۷ درصد از کل ماهواره های صورت فلکی استارلینک را تشکیل می دهند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا