این اژدها در دنیای واقعی زندگی می کند

اژدها در بسیاری از فرهنگ های گوشه و کنار جهان وجود داشته و افسانه های متعددی در مورد این موجود وجود دارد. اگرچه در حال حاضر بسیاری از حیوانات زنده نام اژدها را یدک می کشند، اما هیچ کدام از آن ها با جانوران اساطیری که نفش آتشین داشتند، مطابقت ندارند.

به گزارش سیناپرس، داستان‌ های اژدها به هزاران سال قبل برمی ‌گردد و در افسانه‌ های سومریان و  بین ‌النهرین باستان و بعداً در اسطوره هایی از کشور هایی مانند چین، هند، مصر، یونان و بریتانیا ظاهر می ‌شوند. امروزه ما عمدتا اژدها را در کتاب ها، فیلم ها، برنامه های تلویزیونی و حتی روی پرچم های ملی برخی کشورها می بینیم. حال ممکن است این پرسش مطرح شود که آیا این موجودات بر اساس حیوانات واقعی هستند یا اینکه اژدها فقط در تصورات ما وجود دارد؟

اژدها واقعیت است یا فانتزی؟

در دنیای طبیعت حیوانات زیادی هستند که در نام آن ها کلمه اژدها وجود دارد، اما اژدهای دارای آتش کاملا تخیلی است. در واقع به استثنای انسان که شعله ‌های آتش را مهار کرده است، در قلمرو حیوانات هیچ موجودی وجود ندارد که مانند اژدها آتش از دهانش خارج کند.

با این حال، یک نوع سوسک وجود دارد که بسیار نزدیک است. سوسک های آتش افکن برای فرار از شکارچیان، یک مایع آتشین از مقعد خود پرتاب می کنند. البته این ماده آتش نیست، بلکه این سوسک‌ ها مواد شیمیایی حاوی پراکسید هیدروژن و هیدروکینون تولید می‌کنند که پس از شلیک شدن با هم ترکیب و تا دمای 100 درجه سانتی ‌گراد گرم می ‌شوند.

در حقیقت این یک ترفند تکاملی است و ارتباطی با اژدهای تخیلی که از دهانشان آتش خارج شده و دیوار قلعه ها را نابود می کنند، ندارد.

اژدهای پرنده از تخیل تا واقعیت

به گزارش سیناپرس، در بیشتر اساطیر باستانی اژدها دارای قدرت پرواز است ولی در دنیای واقعی نیز گروهی از مارمولک‌ ها که به نام اژدها نامگذاری شده‌ اند، قدرت پرواز دارند. در طبیعت انواعی از مارمولک‌ های پرنده یا به بیانی دیگر اژدهای پرنده وجود دارند که نمونه مشهور آن دراکو است که در جنگل ‌های آسیای جنوب شرقی و جنوب غربی هند با کمک چین ‌های نازک پوست که نقش بال را دارند در آسمان پرواز می کنند.

این مارمولک ‌ها برای حفظ حالت  پرواز خود مانند پرندگان یا اژدها در سریال بازی تاج و تخت،  بال‌ های خود را تکان نمی ‌دهند، بلکه به معنی واقعی فقط  می ‌پرند و از درختی به درخت دیگر منتقل می شوند. جانورشناسان طی مطالعات خود دریافتند مارمولک‌ های دراکو با استفاده از این روش قادر به طی کردن فاصله افقی حدود ۲۶ متر هستند و  این میزان پرش برای حیوانی که تنها تا حدود ۲۰ سانتی متر است بسیار سخت محسوب می شود.

انواع اژدها در دنیای واقعی

از منظر جانور شناسی، بیش از ۴۰ گونه موجود شبه اژدها در گروه دراکو و انواع مارمولک های دیگر با نام رایج اژدها وجود دارد. هیچ یک از این مارمولک ‌ها آتش از دهانشان خارج نمی کنند، اما ظاهر آن‌ها کاملاً شبیه اژدها در ابعاد بسیار کوچک است.

به عنوان مثال، اژدهای ریشدار استرالیایی، به طول تنها ۴۵ سانتی متر ، یکی از محبوب ترین خزندگانی است که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند.

به گزارش سیناپرس، بزرگترین  اژدها  در قلمرو حیوانات، اژدهای کومودو از اندونزی است. این هیولای گوشتخوار می تواند بیش از ۳ متر طول و ۱۶۶ کیلوگرم وزن داشته باشد که آن را به بزرگترین و سنگین ترین مارمولک جهان تبدیل می کند. اژدهای کومودو دارای دندان های بزرگ، زبان چنگال دار بلند و نیش سمی کشنده هستند.

فسیل های اژدها

مردم اروپا و آسیا سابقه اشتباه گرفتن فسیل های مختلف از جمله جانوران منقرض شده و دایناسورها را با اژدها دارند. به عنوان مثال گفته می شد ، جمجمه ای که زمانی در تالار شهر در کلاگنفورت، اتریش به نمایش گذاشته شده بود، متعلق به یک اژدها است که قبل از تأسیس شهر در حدود سال ۱۲۵۰ پس از میلاد مسیح کشته شده بود. بعداً مشخص شد که جمجمه مربوط به یک کرگدن پشمالوی منقرض شده به نام Coelodonta antiquitatis  است.

به گزارش سیناپرس، دیدن این فسیل ها باعث شد تنوع زیادی در باور به اژدها در نسخه های خطی قرون وسطی ظاهر شود و آنها در اساطیر چنان برجسته بودند که طبیعت گرایان از قرون گذشته معتقد بودند که این جانوران واقعا وجود دارند. بنابراین جای تعجب نیست که مردم در قرون گذشته گونه ‌های ناشناخته فسیل‌ ها را با اژدها اشتباه گرفته باشند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا