سند مقابله با خشکیدگی جنگل های بلوط زاگرس تدوین شد

 دکتر فاطمه سفیدکن در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران به ایرنا اظهار کرد: برنامه ای برای احیای جنگل های زاگرس در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی شده است.

وی به تشکیل کارگروهی در این زمینه در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اشاره کرد و افزود: با استفاده از نظرات و پیشنهادات محققان، دست اندرکاران و اعضای هیات علمی دانشگاه ها، سعی شده راهکارهای علمی مقابله به این پدیده تهیه و در اختیار متولیان این حوزه گذاشته شود.
سفیدکن این سند را حاصل خرد جمعی تعداد زیادی از محققان و دست اندرکاران دانست و اظهار امیدواری کرد: با بهره گیری از توان و ظرفیت این افراد شاهد رفع این معضل زیست محیطی باشیم.
وی خشکسالی، ریزگردها و برداشت بی رویه بذر بلوط را از مهمترین عوامل خشکیدگی جنگل های بلوط زاگرس اعلام کرد و گفت: کم شدن میزان بارندگی و وجود ریزگردها در سال های اخیر همراه با عوامل قبلی سبب شده تا شاهد خشک شدن بخش وسیعی از جنگل بلوط در این منطقه باشیم.
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور افزود: استفاده نامناسب و بیش از حد ظرفیت جنگل ها اعم از چرای دام یا استفاده محلی سبب شده تا اجازه حیات جدید به این جنگل ها داده نشود در نتیجه جنگل های بلوط منطقه زاگرس دارای سن بالایی هستند و به همین دلیل در معرض خطر قرار دارند.
سفیدکن از رسانه ها تقاضا کرد نظرات سازنده و کارشناسانه محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها را به نحو مناسب به اطلاع مردم و متولیان این حوزه برسانند تا دست اندرکاران اقدامات لازم را انجام دهند. سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از 15 تا 18 شهریور ماه با حضور فعالان، تولیدکنندگان و صنعتگران این حوزه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران درحال برگزاری است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا