جوانان ایرانی اقتصاد مقاومتی را در تولید توپ های شست وشو و استیک آلکالاین متجلی کردند
توپ (فیلتر) لباسشویی محصولی است که با قلیایی کردن آب موجب کاهش چشمگیر استفاده از مواد شوینده می شود. مصرف کنندگان می توانند تا هزار بار استفاده از این محصول لباس های خود را با ماشین لباس شویی بشویند.
استیک آلکلاین محصولی است که سرامیک بال های موجود در آن موجب افزایش PH آب و تغییر آن از حالت اسیدی به قلیایی، کاهش خاصیت اکسیدکنندگی آب و افزایش خاصیت آنتی اکسیدانی آب می شود.
توپ های شست وشو و استیک آلکالاین محصولاتی هستند که این روزها با ورود فناوری های نوین به زندگی جوامع در اکثر خانواده ها به کار گرفته می شود. این محصولات تاکنون وارد می شدند اما با تولید و بومی سازی آن ضمن فراهم شدن زمینه اشتغالزایی بیش از هفت هزار نفر (500 نفر به طور مستقیم و بیش از 6 هزار نفر به صورت غیرمستقیم)، زمینه صرفه جویی سالیانه بیش از یک میلیون دلار ارز نیز فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت تولیدکننده این محصولات در این زمینه گفت: از سال 1391 و پس از سه سال واردات نمونه های خارجی توپ های شست وشو و استیک آلکالاین، تصمیم به بومی سازی و تولید داخلی این محصولات گرفتیم و موفق شدیم با انجام آزمایش های گوناگون به تولید آنها با کیفیت و قیمتی به مراتب بهتر و مناسب تر از نمونه های خارجی دست یابیم.
به گفته «آرش منتظرصاحب»، توپ های شست و شو که در ماشین های لباس شویی مورد استفاده قرار می گیرد، زمینه کاهش 90 درصدی و در برخی موارد حذف کامل پودر رختشویی و مواد شیمیایی را از چرخه شست وشو فراهم می کند و همین موضوع، در کنار صرفه جویی اقتصادی برای خانوارها، مخاطرات کمتری برای محیط زیست به دنبال خواهد داشت.
این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: امروز هر توپ شست و شوی تولیدی با امکان استفاده مکرر تا هزار بار شست وشو با قیمت یک میلیون و 390 هزار ریال (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده)، به نصف قیمت نمونه های مشابه خارجی عرضه می شود.
وی همچنین با اشاره به تولید استیک آلکالاین با کاربرد بهبود کیفیت آب، افزود: این محصول با استفاده از خاصیت قلیایی و آنتی اکسیدانی، امکان بهینه سازی کیفیت آب را در بازه زمانی دو تا هشت ساعت فراهم می کند.
به گفته این تولیدکننده، انجام بیش از هشت هزار و 800 آزمایش مختلف بر روی این محصول، موجب شده تا مزیت عمده آن در قیاس با نمونه مشابه خارجی تغییر نکردن رنگ، بو و مزه آب باشد.
وی یادآور شد: این محصول نیز با قیمت 800 هزار ریالی در بازار عرضه و ارایه می شود که 50 درصد نسبت به مشابه خارجی کمتر است.
به گفته منتظرصاحب، پیش از این محصول یادشده از کشورهای ژاپن، چین و یا کره جنوبی وارد می شد که درمواقعی کیفیت پایین داشتند و با قیمت فوب(تحویل در بندر) 20 تا 30 دلاری عرضه می شدند و تا رسیدن به بازار ایران، قیمت آنها به بیش از چهار تا پنج میلیون ریال بالغ می شد؛ اما اینک محصول داخلی متناسب با ذائقه ایرانی عرضه می شود.
وی بیان داشت: گروه هشت نفره از متخصصان مختلف آب، شیمی و بیولوژی با همکاری پژوهشگران و اساتیدی از دانشگاه های اراک، علوم پزشکی مشهد و شهید بهشتی در تهیه و تولید این محصول همکاری داشتند و برای دستیابی به فرمولاسیون مربوطه که بتواند بهترین و مناسب ترین تغییر را در PH آب داشته باشد، بیش از هشت هزار و 800 آزمایش انجام شده است.
این تولیدکننده یادآور شد: چهار ماده موثره به عنوان مواد اولیه در این فرمولاسیون وجود دارد که تحت عنوان «سرامیک بال » نامیده می شوند که در تصفیه گازهای ترش نیز کاربرد دارند.
منتظرصاحب افزود: فناوری این مواد در اختیار ژاپنی ها است، اما با تلاش دانشمدان داخلی موفق به تولید یکی از این سرامیک بال ها در کشور شدیم.
وی کشورهای ترکیه، آذربایجان، کردستان عراق و افغانستان را چهار بازار هدف صادراتی عمده این محصولات عنوان کرد.
وی ادامه داد: در فاز نخست، ظرفیت تولید ماهیانه 80 هزار قطعه از این محصول فراهم شده است و با بهره برداری از فاز دوم آن در کمتر از دو ماه آینده، این ظرفیت به بیش از دو برابر افزایش می یابد.
این فعال اقتصادی تاکید کرد، با بومی سازی این محصولات، زمینه صرفه جویی ارزی بیش از یک میلیون دلاری در کشور فراهم شده است.
به گفته وی، از آنجایی که این محصولات در بازار داخلی جدید هستند، هنوز برخی استانداردهای آنها در کشور تعریف نشده و هم اینک با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست تدوین است.
منتظرصاحب تصریح کرد: در راه اندازی خط تولید این محصولات، حتی یک ریال از تسهیلات و اعتبارات دولتی استفاده نشده است و با سرمایه گذاری اولیه یک میلیارد ریالی موفق به تولید محصولات نهایی شدیم.
وی درباره سختی ها و مخاطرات تولید این محصولات گفت: در مقطعی به دلیل هزینه های بالای انجام آزمایشات، مجموعه تیم سرمایه گذار حتی مجبور به فروش خودروهای خود برای پوشش هزینه ها و همچنین پرداخت حق و حقوق کارکنان شدند.
** تعرفه گمرکی مواد اولیه کاهش یابد
به گفته این تولیدکننده، پیشتر محصول نهایی خارجی با تعرفه گمرکی 15 درصدی وارد کشور می شد، اما امروز بطور نمونه سرامیک بال ها به عنوان ماده اولیه تولید این محصولات با تعرفه 40 درصدی وارد کشور می شود، به گونه ای که اگر محصول خارجی وارد کنیم صرفه بیشتری خواهد داشت و در این زمینه خواستار توجه هر چه بیشتر مسئولان بویژه مدیران میانی اجرایی هستیم.
منتظرصاحب گفت: پس از دو سال و نیم تلاش، این محصولات تحت صنف لوازم برودتی قرار گرفتند، اما دلیل اصلی که موفق به صادرات در سال های گذشته نشدیم، تعریف نشدن استانداردهای داخلی برای محصولات بود.
این فعال بخش خصوصی پیش بینی کرد، با رفع مشکلات موجود و هموار شدن مسیر صادرات، سالیانه دو تا سه میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات این محصولات عاید کشور شود که تلاشی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری است.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب بیست و نهم بهمن 1392 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی ابلاغ کردند. معظم له امسال را نیز سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند.
به گزارش ایرنا، استیک الکالاین مزایایی همچون آب رسانی بیشتر و مفید به بافت های مغز و افزایش بازدهی آن، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان، بالا بردن قدرت سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری ها، تنظیم فشار خون و رفع مشکلات گوارشی معده را به دنبال دارد.