ایران چهارمین کشور تولید کننده علم طب سنتی دنیاست

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد و راه اندازی 5 پالایشگاه گیاهان دارویی در پنج استان کشور خبر داد و گفت: ایران چهارمین کشور تولید کننده علم طب سنتی دنیاست و راه یافتن این طب به دانشگاه ها دستاوردی بزرگ محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، محمدرضا شمس اردکانی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری که امروز صبح در معاونت علمی برگزار شد، گفت: ایران از منظر علمی و منابع طبیعی‌ در حوزه طب سنتی در صدر قرار دارد. همچنین ایران دارای منابع طبیعی گیاهی است. ما برای حفظ این موقعیت در سه حوزه آموزش، پژوهش و خدمات برنامه هایی را در ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی تعبیه کرده ایم.

وی طب سنتی را مبنای حکمت بنیان عنوان کرد و راه یافتن این طب به دانشگاه های کشور را دستاورد بزرگی قلمداد کرد و افزود: در حوزه آموزش ضمن پرداختن به مساله آموزش، در مرزهای دانش بنیان حوزه گیاهان دارویی از منظر علمی، منابع طبیعی حرکت کرده ایم. در این حوزه بیش از ۵۰ طرح دوره آموزشی آماده و تصویب شده است.

شمس اردکانی با اشاره به اینکه ایران طبق معتبرترین مجله دنیا، چهارمین کشور در علم طب سنتی محسوب می شود، اظهارداشت: در حوزه پژوهش نیز قصد توسعه علم داریم که خروجی محصول محور داشته باشند تا عنوان اقتصاد دانش بنیان را پوشش دهد.

وی بیان کرد: ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی وظیفه اجرایی ندارد، بیشتر نقش راهبردی دارد. ما برای تحقق این مهم یک سری برنامه و راهبردها تعبیه کرده ایم‌.

به گفته وی، معاونت علمی توجه خاص و ویژه ای به این بخش دارد و درصدد است از ظرفیت های موجود در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی نهایت استفاده را ببرد.

شمس اردکانی گفت: در حوزه پژوهش حرکت های فناورانه را آغاز کرده ایم و ایجاد مراکز نوآورانه حوزه طب سنتی را در دستور کار خود قرار داده ایم. در این حوزه از پژوهش های خلاق و نوآوری های خلاق و هوش مصنوعی حمایت خواهیم کرد. در حال حاضر حدود ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی موفق به اخذ تاییدیه دانش بنیانی شده اند و فعالیت می ‌کنند.

وی یادآورشد: همچنین در نظر داریم پنج پالایشگاه گیاهان دارویی در پنج استان کشور ایجاد کنیم. این پالایشگاه ها مواد خام به مواد موثره تبدیل می کنند. در حال حاضر عملیات راه اندازی 2 پالایشگاه رو به اتمام است. عملیات اجرای 3 پالایشگاه دیگر نیز در دست اقدام است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری گفت: همچنین در نظر داریم عطاری ها را ساماندهی کنیم. در این طرح بنا داریم تعیین کنیم عطاری ها چه موادی را چگونه عرضه کنند. برخی به اشتباه تصور می کنند گیاهان دارویی بی ضرر هستند اما سم برخی از گیاهان دارویی از سموم حیوانی خطرناک تر است.

وی افزود: همچنین در نظر داریم شبکه بین المللی از گیاهان طب سنتی به وجود آوریم. متاسفانه هیچ ماده موثره صادر نمی کنیم و بیشتر گیاهان دارویی ایران به صورت خام به فروش می رسند. در حال حاضر 95 درصد زعفران خام فروشی می شود در حالی که می توانیم از ظرفیت های فناورانه این پالایشگاه ها استفاده کنیم و مواد موثره گیاهان دارویی را بفروش برسانیم.

وی درباره شبکه بین المللی گیاهان طب سنتی در پاسخ به خبرنگار سیناپرس گفت: ما برای ایجاد این شبکه بین المللی در نظر داریم از ظرفیت سازمان کنفرانس اسلامی استفاده کنیم و شبکه و حلقه ای برای مرآوردات کشورهای عضو این سازمان ایجاد کنیم تا از محصولات این کشورها استفاده و از برند حلال نیز بهره بگیریم. طبق این مراودات در نظر داریم اگر در کشور افزایش تولید داریم اما مصرف نمی شود برای صادرات آن محصولات هماهنگی های اولیه را انجام دهیم و این کار هرچه زودتر رسمیت پیدا کند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا