سرطان سینه و علائم آن

سرطان سینه سرطانی است که در بافت‌های سینه، معمولا مجاری (لوله‌هایی که شیر را به نوک پستان می‌برند) و لوبول‌ها (غده‌هایی که شیر می‌سازند) تشکیل می‌شود. این بیماری هم در مردان و هم در زنان رخ می دهد، اگرچه سرطان سینه مردانه نادر است.

به گزارش سینا پرس فارس، سرطان سینه شایع ترین سرطان در انگلستان است. هر ساله 48000 مورد جدید در آنجا تشخیص داده می شود. 80 درصد از این افراد بالای 50 سال هستند اما زنان جوان تر و در موارد نادر مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. سرطان سینه علت اصلی مرگ و میر زنان 34 تا 54 ساله است.

سرطان

بدن از میلیاردها سلول ریز تشکیل شده است. به طور معمول، سلول ها به شکلی کاملاً منظم رشد و تکثیر می شوند. سلول های جدید فقط در مواقعی و در جایی که نیاز باشد ساخته می شوند. هنگامی که سرطان رخ می دهد، چرخه رشد سلول ها به هم می ریزد و آنها را به طور غیرقابل کنترلی تکثیر می کند. سلول ها به دلیل آسیب به DNA به سلول های سرطانی تبدیل می شوند. این منجر به تشکیل توده‌ای می‌شود که ممکن است خوش‌خیم یا غیرسرطانی یا تهاجمی باشد که رشد آن را بدخیم یا سرطانی می‌نامند.

سرطان سینه

سرطان سینه یک تومور بدخیم است که از سلول های سینه شروع می شود. تومور بدخیم می تواند به بافت های اطراف حمله کند یا به نواحی دوردست بدن گسترش یابد یا متاستاز دهد. این بیماری تقریباً به طور کامل در زنان رخ می دهد، اما مردان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند.

علائم سرطان سینه

سرطان سینه می تواند علائم مختلفی داشته باشد اما معمولاً به صورت توده یا ضخیم شدن در بافت پستان ظاهر می شود. سایر علائم رایج ممکن است شامل تغییر شکل، زخم و ترشح از نوک پستان باشد.

انواع سرطان سینه

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد. اینها می توانند قسمت های مختلف سینه را تحت تاثیر قرار دهند. سرطان سینه اغلب به انواع غیرتهاجمی و تهاجمی تقسیم می شود.

سرطان سینه غیر تهاجمی

سرطان غیر تهاجمی پستان به عنوان سرطان یا کارسینوم درجا یا سلول های پیش سرطانی نیز شناخته می شود. این در مجاری سینه دیده می شود و توانایی انتشار به خارج از سینه را ندارد. این شکل از سرطان به ندرت به صورت توده ای در پستان ظاهر می شود و معمولاً در معاینات معمول با ماموگرافی یافت می شود. شایع ترین نوع سرطان غیر تهاجمی، کارسینوم مجرای درجا (DCIS) است.

سرطان مهاجم

سرطان مهاجم تهاجمی تر است و به خارج از سینه گسترش می یابد. شایع ترین نوع سرطان سینه، سرطان سینه مجرای مهاجم است. این نوع در اطراف مجاری پستان ایجاد می شود و حدود 80 درصد از کل موارد سرطان سینه را تشکیل می دهد و گاهی اوقات به آن “نوع خاصی نیست”.

انواع دیگر سرطان سینه

انواع کمتر رایج سرطان سینه شامل سرطان سینه تهاجمی لوبولار، سرطان سینه التهابی و بیماری پاژه پستان است.

تشخیص سرطان سینه

سرطان سینه در غربالگری معمول با استفاده از ماموگرافی یا پس از پیگیری توده پستان با تحقیقات تشخیص داده می شود. پس از پیدا شدن توده، سونوگرافی و ماموگرافی توصیه می شود و با استفاده از سیتولوژی آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNAC) نمونه بافتی از توده گرفته می شود. سپس برای ارزیابی وجود سلول های بدخیم و تایید تشخیص سرطان، آنالیز می شود.

اگر سرطان حاوی گیرنده های استروژن باشد نیز آزمایش می شود که در این صورت سرطان ER مثبت نامیده می شود. سایر اندام ها، شکم، ریه ها، مغز، استخوان ها و غیره با استفاده از تکنیک های تصویربرداری مانند سی تی اسکن و MRI برای تشخیص گسترش احتمالی سرطان مورد بررسی قرار می گیرند.

درمان سرطان سینه

سرطان سینه با استفاده از ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی درمان می شود. برخی از موارد سرطان سینه نیز ممکن است با استفاده از درمان های بیولوژیکی یا هورمونی درمان شوند. اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس خوبی برای بهبودی وجود دارد. به همین دلیل، ضروری است که زنان به طور مرتب سینه های خود را برای هر گونه تغییر چک کنند و همیشه هر گونه تغییری را توسط پزشک معاینه کنند.

مترجم: فتانه حق پرست

news-medical

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا