سیستم FSD تسلا امسال به مرحله رانندگی کامل خودکار می رسد

اگر یک حوزه وجود داشته باشد که پیش‌بینی‌های مدیرعامل تسلا مرتباً در آن محقق نمی‌شود، آن رانندگی کاملاً خودکار تسلا یا سیستم FSD است. ایلان ماسک اهداف غیرواقعی را برای رانندگی خودکار کامل در بسیاری از مواقع در پیش گرفته است که دیگر جدی گرفتن آنها دشوار است.

به گزارش سیناپرس، با این حال، رئیس تسلا از تلاش برای پیش‌بینی اینکه چه زمانی نرم‌افزار Full Self-Driving شرکتش دقیقاً همان کاری را که روی جعبه نوشته شده است انجام می‌دهد؛ (یعنی به تنهایی و بدون دخالت انسانی رانندگی کند) دست برنداشته است.

ماسک در سخنرانی خود در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی در شانگهای گفت: FSD تسلا “بسیار نزدیک” است که بتواند بدون دخالت انسان عمل کند و قبل از پایان سال جاری به سطح 4 یا 5 رانندگی خودکار خواهد رسید. توجه داشته باشید، او به این نکته اشاره داشته است که این فقط حدس و گمان است، که از سوی مدیرعاملی مثل ایلان ماسک، کلامی نسبتاً گیج کننده است!

از نظر اینکه تسلا در این مرحله در کجا قرار دارد، من (ایلان ماسک) فکر می کنم ما به رسیدن به خودرانی کامل بدون نظارت انسان بسیار نزدیک هستیم. این فقط حدس و گمان است، اما من فکر می کنم که ما به خودرانی کامل دست پیدا خواهیم کرد، شاید آنچه شما نسل چهار خودران می نامید یا پنجم، فکر می‌کنم اواخر امسال به آن دست می یابیم.

ماسک اعتراف کرد، در پیش‌بینی‌های قبلی در مورد رانندگی خودکار اشتباه کرده است، اما افزود: احساس می‌کنم که ما بیش از همیشه به آن نزدیک شده‌ایم. این واقعیت که او به طور خاص به سطح 4 یا سطح 5 اشاره کرد بسیار مهم است زیرا این سطوح به هیچ وجه نیازی به دخالت انسانی در طول فرآیند رانندگی ندارند.

انجمن مهندسین خودرو (SAE) سطح 5 را به عنوان یک سیستم رانندگی کاملاً مستقل از انسان تعریف می کند که خودرو را ملزم می کند در همه مناطق تحت هر شرایطی حرکت کند و نیازی به کنترل راننده در هیچ نقطه ای نداشته باشد. سطح 4 اندکی توانایی کمتری دارد؛ همچنان می‌تواند در اکثر شرایط کاملاً مستقل عمل کند، اما راننده این گزینه را دارد که به صورت دستی وارد عمل شود.

با نگاهی به توانایی‌های آپدیت نسخه بتای Full Self-Driving تسلا در حال حاضر، واضح است که این شرکت تا رسیدن به سطح 4 فاصله زیادی دارد، چه برسد به سطح 5.به گزارش سیناپرس ، FSD  بتای تسلا پس از تعیین یک مقصد در سیستم ناوبری توسط راننده کنترل می‌شود. به محض اینکه ماشین به مقصد برنامه ریزی شده رسید. با مداخلات صفر، کم یا زیاد راننده (این همیشه یک میزان ثابت نیست) به طور خودکار کنترل را به راننده واگذار می کند، که هنوز به عنوان مثال راننده باید ماشین را پارک کند. این به وضوح مستقل بودن سطح 4 یا سطح 5 نیست.

ایلان ماسک در گذشته گفته بود: FSD از یک راننده انسانی با یک عامل خاص ایمن تر است. با ابررایانه Dojo که قرار است ماه آینده راه اندازی شود، باید FSD حتی ایمن تر هم شود. این به تسلا امکان می‌دهد تا حجم عظیمی از داده‌های ناوگان خودروهای خود را با استفاده از سناریوهای رانندگی واقعی پردازش کند، که FSD Beta را سریع‌تر از آنچه تاکنون دیده‌ایم بهبود می‌بخشد.

به گزارش سیناپرس، آیا ابر رایانه Dojo قبل از پایان سال، استقلال سطح 4 یا 5 را برای محصولات تسلا فعال می کند؟ باید صبر کرد و دید که آیا این بار می توان به حرف ماسک امیدوار شد یا او باز هم وعده ای پوشالی به مشتریانش داده است.

مترجم: ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا