آب لوله کشی ۴۵ درصد مناطق شهری دارای آلودگی شیمیایی است

بسیاری از افراد تصور می کنند آب لوله کشی کاملا قابل اطمینان بوده و می توان به راحتی از آن استفاده کرد. این موضوع در حالی است که طبق یک مطالعه جدید صورت گرفته توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده، مشخص شد حداقل ۴۵ درصد از آب لوله کشی این کشور دارای آلودگی شیمیایی است.

به گزارش سیناپرس، مطالعات انجام شده توسط محققان آمریکایی نشان داد: بخش عمده ای از مناطق آمریکا دارای مواد شیمیایی مضر در آب لوله کشی است.

محققان طی این مطالعه به طور خاص موادی همچون  USGS 32 یا PFAS   را بررسی کردند. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض PFAS یا پلی فلوروآلکیل می‌ تواند باعث بروز مشکلات جدی سلامتی، از جمله سرطان شود. به گفته محققان، بیش از ۱۲ هزار نوع پلی فلوروآلکیل  در جهان وجود دارد و همه آنها را نمی توان با آزمایش های فعلی تشخیص داد.

کلی اسمالینگ، متخصص منابع آب و هیدرولوژیست تحقیقاتی سازمان زمین شناسی ایالات متحده، در این رابطه گفت: طی این تحقیقات پژوهشگران، آبی را که مستقیماً از شیر آب آشپزخانه مردم در سراسر کشور جمع آوری شده بود، آزمایش کرده و جامع ترین مطالعه تا به امروز را در مورد مواد شیمیایی موجود در آب لوله کشی و چاه های خصوصی و منابع عمومی را ارائه کردند.

این مطالعه تخمین می‌زند: حداقل یک نوع از پلی فلوروآلکیل هایی که پایش شده می ‌تواند در تقریباً نیمی از آب های لوله‌ کشی در ایالات متحده وجود داشته باشد، علاوه بر این، غلظت پلی فلوروآلکیل بین منابع عمومی و چاه‌ های آب خصوصی مشابه بود.

گفتنی است برای این پروژه تحقیقاتی، دانشمندان آب لوله کشی را از ۷۱۶ مکان جمع آوری کردند. این مطالعه نشان داد که بیشترین الگوی قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در نزدیکی مناطق شهری و منابع بالقوه پلی فلوروآلکیل یافت شد. این موضوع در حالی است که نتایج یک مطالعه که در سال گذشته انجام شده بود نشان داد که این مواد شیمیایی فوق با شایع ترین نوع سرطان کبد مرتبط هستند.

از سوی دیگر کارشناسان هشدار می دهند: وجود دائمی این مواد شیمیایی باعث بروز اثرات منفی بر سلامت انسان می شود.

به گزارش سیناپرس، وجود این میزان مواد شیمیایی مضر در آب های لوله کشی ایالات متحده در شرایطی است که این کشور دارای قوانین و استانداردهای سختگیرانه ای در رابطه با سلامت آب لوله کشی است و شرایط می تواند در سایر مناطقی که قوانین و دولت ها کمتر به این موضوع توجه می کنند، بیشتر باشد.