اولین «شکارچی صاعقه» فیلمی از طوفان های شدید منتشر کرد

اولین “شکارچی صاعقه” اروپا انیمیشن های خیره کننده ای از طوفان های شدید در حال برخورد با زمین تولید کرده است.

به گزارش سیناپرس، این سیستم که توسط شرکت ایتالیایی لئوناردو ساخته شده است، اولین ابزار ماهواره ای است که می تواند به طور مداوم رعد و برق را در سراسر اروپا و آفریقا تشخیص دهد. این تصویرگر از چهار دوربین قدرتمند تشکیل شده است. هر کدام از آنها می توانند در هر ثانیه 1000 عکس در روز و شب ثبت کنند و یک رعد و برق را سریعتر از یک چشم به هم زدن تشخیص دهند. سپس الگوریتم ها داده ها را برای استفاده در پیش بینی آب و هوا، تحقیقات آب و هوا و ایمنی حمل و نقل هوایی به زمین ارسال می کنند.

بر اساس گزارش آژانس هواشناسی اروپا، طوفان های شدید تنها در 40 سال گذشته در اروپا 500 میلیارد یورو خسارت به بار آورده است. این تصویرساز رعد و برق با اطلاعاتی که در دسترس قرار می دهد، می تواند شدت خسارات را کاهش دهد.

فیل ایوانز، مدیر کل آژانس هواشناسی اروپا (Eumetsat) می‌گوید: «طوفان‌های شدید اغلب با تغییرات ناگهانی در فعالیت‌های رعد و برق همراه هستند. با مشاهده این تغییرات در فعالیت صاعقه، داده‌های تصویرساز رعد و برق به پیش‌بینی‌کنندگان آب‌وهوا اطمینان بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌شان از طوفان‌های شدید می‌دهد.»

او گفت: طوفان های شدید تنها در اروپا در طول 40 سال گذشته حدود 500 میلیارد یورو خسارت وارد کرده است.

در دسامبر 2022، تصویربردار رعد و برق روی آخرین ماهواره هواشناسی اروپا، موسوم به Meteosat  نسل سوم پرتاب شد. روز دوشنبه، ما اولین نتایج را از این ابزار دریافت کردیم؛ انیمیشن هایی از رعد و برق که در سراسر زمین فرود می آیند. این انیمیشن ها از داده های اولیه خام ایجاد شده اند و برای استفاده عملیاتی نیستند.

گفتنی است، این فیلم توسط ایوانز و آژانس فضایی اروپا (ESA) تهیه شده است. سیمونتا چلی، مدیر برنامه‌های رصد زمین در ESA گفت: انیمیشن‌ها توانایی این ابزار را برای تشخیص دقیق و مؤثر فعالیت رعد و برق در کل ناحیه میدان دید دوربین‌ها، که 84 درصد از مساحت زمین را پوشش می‌دهد، نشان می‌دهد.

مترجم:محمدزارعلی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا