درمان ضد پیری آزمایش های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشت

۳۰ سال پس از شناسایی این پروتئین به عنوان ژن طول عمر، اکنون پروتئین کلوتو برای تقویت عملکرد شناختی ماکاک‌های رزوس استفاده شده و راه را برای آزمایش‌های انسانی هموار می‌ کند.

به گزارش سیناپرس، به دنبال آزمایش های اخیر روی موش‌ها، یک تیم بین ‌المللی از دانشمندان دریافتند که حافظه کاری و توانایی‌های تکمیل تکلیف میمون ها زمانی تقویت شد که به آنها پروتئین کلوتو تزریق می شود.

محققان شامل دانشمندانی از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، موسسه علوم اعصاب ویل هستند که بیش از نیم دهه بر روی کلوتو و عملکرد شناختی بازسازی کننده تمرکز کرده اند.

در این مطالعه، میمون‌ها مجبور بودند بارها و بارها در پیچ و خم‌های آسان و دشوار برای یافتن یک خوراکی پیمایش کنند تا دانشمندان ببینند که مستقیم‌ترین مسیر را تا چه حد خوب به خاطر می ‌آورند. حیوانات چهار ساعت بعد وظایف را تکرار کردند. پس از مصرف داروی کلوتو، در حالی که میمون ها فقط ۶ درصد پیشرفت متوسطی را برای پیچ و خم های آسان نشان دادند، در کار سخت تر حدود ۲۰ درصد بهتر عمل کردند.

به گفته محققان، خانواده پروتئین غشایی کلوتو که به عنوان سه زیر خانواده از جمله آلفا-کلوتو که اغلب به آنها اشاره می شود، تنها در سال ۱۹۹۷ شناسایی شد و عملکرد آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، این عامل نقش کلیدی در پیری دارد و بسیاری از مسیرها مانند سطح فسفات و سیگنال دهی انسولین را تنظیم می کند.

این پروتئین که به افتخار الهه یونانی کلوتو که سر رشته زندگی انسان را در دست دارد، نامگذاری شده است، به طور طبیعی در کلیه ها تولید شده و با افزایش سن کاهش می یابد. کمبود آن عاملی برای سفت شدن شریانی، فشار خون بالا و انحطاط عروقی، در میان بسیاری دیگر از شرایط بهداشتی مرتبط با افزایش سن است.

پیش از این، مطالعات نشان داده بودند که چگونه بیان کلوتو عملکرد شناختی را در مدل‌های موش تقویت می ‌کند. دنا دوبال (Dena Dubal) یکی از پژوهشگران مطالعه حاضر، تست‌های شناختی را با تجربیات دنیای واقعی مقایسه می‌ کند و می گوید که این کار مانند نیاز به یادآوری جایی است که ماشین خود را در پارکینگ رها کرده‌ اید و یا یادآوری رشته‌ ای از اعداد است، دو مهارتی که با افزایش سن کاهش می ‌یابند.

دوبال که اکنون پزشک و محقق در مؤسسه علوم اعصاب ویل در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو است، سال‌ها روی پتانسیل افزایش عمر کلوتو مطالعه کرده است. دوبال پیشتر گفت: برای انسان‌ها، موضوع اساسی این است که چگونه می‌توانیم طول سلامت خود را افزایش دهیم؟

به گزارش سیناپرس، در حالی که هنوز اطلاعات زیادی در مورد مکانیسم‌ های دخیل در توانایی‌های ترمیمی کلوتو وجود دارد، دوبال گفت که این تحقیق کنونی دلیلی قوی برای جهش به آزمایش‌های بالینی انسانی در حال حاضر ارائه می ‌کند.

شرح کامل این تحقیق در مجله Nature Aging منتشر شده است.