تمرینات مقاومتی از مغز در برابر آلزایمر محافظت می کند

شواهد روزافزونی وجود دارد که آرایش ماهیچه ‌ای را با عملکرد شناختی مرتبط می ‌کند، به ‌ویژه از این نظر که ممکن است برای طولانی‌تر کردن سلامت مغز با افزایش سن، ارتباط کلیدی داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان بر این باورند: حتی مقدار متوسطی از تمرینات مقاومتی که عضلات خاصی را در هنگام کار در برابر یک نیروی خارجی منقبض می کند، می تواند زوال شناختی را جبران کرده و علائم زوال عقل و بیماری آلزایمر مرتبط با افزایش سن را به تاخیر بیندازد.

آخرین مطالعه دانشمندان دانشگاه فدرال سائوپائولو (UNIFESP) و دانشگاه سائوپائولو (USP) نشان داد: چگونه تمرینات مقاومتی نه تنها از نوعی بیماری آلزایمر که بیشتر با پیری مرتبط است جلوگیری می کند، بلکه فوایدی مانند فواید کاهش دهنده دارد و باعث حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از آتروفی عضلانی نیز می شود.

بئاتریز مونتیرو لونگو (Beatriz Monteiro Longo) پژوهشگر ارشد این مطالعه و استاد فیزیولوژی عصبی در دانشگاه فدرال سائوپائولو گفت: ورزش مقاومتی به طور فزاینده ای یک استراتژی موثر برای جلوگیری از بروز علائم آلزایمر پراکنده نشان می دهد. دلیل اصلی احتمالی این اثربخشی، اثر ضدالتهابی تمرینات مقاومتی است.

او می افزاید: آلزایمر پراکنده ناشی از یک جهش ژنی ارثی نیست، بلکه با افزایش سن مرتبط بوده و همچنین شایع ترین شکل این بیماری است.

لونگو توضیح می دهد که اثر ضد التهابی تمرین مقاومتی به خوبی شناخته شده است. همانطور که ارتباط بین التهاب و زوال شناختی، به ویژه در میان افراد مسن، وجود دارد.

برای نشان دادن فواید تمرین مقاومتی در این مطالعه، دانشمندان وزن‌های مختلفی را به موش‌های سالم و موش‌هایی که دارای جهش بودند، اضافه کردند که آنها را مستعد ساخت پلاک‌های بتا آمیلوئید در مغز می ‌کرد. به گزارش سیناپرس، پس از چهار هفته تمرین، مشخص شد موش‌های دارای جهش‌های شناختی که سنگین‌ترین وزن‌ها را در حین انجام فعالیت بدنی داشتند، دارای سطوح طبیعی کورتیکوسترون و پلاک‌های بتا آمیلوئید کمتری در بافت مغزشان بودند.

به گفته محققان، این یافته تأیید می کند: فعالیت بدنی می تواند تغییرات نوروپاتولوژیک را که باعث علائم بالینی بیماری می شود، معکوس کند. محققان همچنین به تفاوتی در نحوه حرکت حیوانات در محیط های استرس زا اشاره کردند، به طوری که رفتارهای هیجانی، بی قراری و سرگردانی کمتری از خود نشان می دادند که ازعلائم اولیه رایج آلزایمر است.

به گزارش سیناپرس، تمرینات با وزنه ممکن است گزینه بهتری برای کسانی باشد که تحرک محدودی داشته و علائم زوال عقل دارند که انجام فعالیت های بدنی هماهنگ پیچیده را دشوار می کند. علاوه بر این، تمرین مقاومتی یک درمان ارزان قیمت است که برای اکثر افراد بدون توجه به دسترسی به مداخلات پزشکی قابل دسترسی است.

شرح کامل این مطالعه در مجله Frontiers in Neuroscience منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا