محققان موفق شدند؛
کشف یک سلول خود تخریبی که از جنین محافظت می کند

دانشمندان نوع جدیدی از سلول های جنینی انسان را یافته اند، نوعی که به نظر می رسد برای محافظت از جنین در حال رشد به عنوان یک معیار کنترل کیفیت و اطمینان از حذف سلول های آسیب دیده طراحی شده است.

به گزارش سیناپرس، هنوز موضوعات زیادی در مورد مراحل اولیه تشکیل جنین وجود دارد که نمی دانیم و این کشف اخیر به تحقیقات آینده کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که بهترین شانس موفقیت به بارداری داده می شود.

در حالی که همه ما در بزرگسالی از تریلیون ها سلول تشکیل شده ایم، زندگی با یک سلول منفرد آغاز می شود که دوباره و دوباره تقسیم می شود. با ادامه این تقسیم، سلول‌ها شروع به تخصصی شدن در عملکرد خود می ‌کنند، اما در تجزیه و تحلیل فعالیت ژنتیکی جنین‌های ۵ روزه، محققان سلول‌های خاصی را پیدا کردند که با پروفایل‌های استاندارد مطابقت نداشتند.

چیزی که این سلول‌ها را جالب می ‌کند این است که حاوی ژن‌های پرش فعال هستند. آن ها تکه‌های سرکش از دی ان ای هستند که می‌ توانند خود را کپی کرده، به اطراف حرکت کنند و دوباره به ژنوم وارد شده و به طور بالقوه باعث آسیب در طول مسیر شوند. با این حال، به نظر می رسد زمانی که این آسیب رخ می دهد، سلول های تازه کشف شده سپس خود تخریب می شوند.

لورنس هرست (Laurence Hurst) محقق این مطالعات از دانشگاه باث در بریتانیا می‌ گوید: اگر سلولی توسط ژن‌های پرش آسیب ببیند بهتر است جنین این سلول‌ها را از بین ببرد و به آن‌ها اجازه تبدیل شدن به بخشی از کودک در حال رشد را ندهد.

به عبارت دیگر، این سلول‌های جدید عمداً طوری پیکربندی شده‌ اند که در بقای مناسب‌ترین نبرد شکست بخورند و خود را قربانی کنند تا سلول‌های سالم‌تر اولویت داشته و جنین شانس بیشتری برای رشد داشته باشد. به گزارش سیناپرس، این سلول‌های جدید سلول‌های رد نامیده می ‌شوند، زیرا در نهایت رد می ‌شوند. این مطالعه نشان می ‌دهد که حدود یک چهارم سلول‌ها سلول‌های رد پنج روز پس از لقاح هستند.

محققان دریافتند: سلول‌هایی که پشت سر گذاشته می ‌شوند قادرند ژن‌های پرش فعال خود را سرکوب کنند و روال‌های خود تخریبی مشابهی در آنها تعبیه نشده است. یافتن دقیقاً دلیل این امر و آنچه در حال وقوع است را می توان در مطالعات آینده مورد بررسی قرار داد.

هرست می‌ گوید: از آنجایی که این سلول ها به تازگی کشف شده اند، ما هنوز در مورد مراحل اولیه این تحقیق صحبت می کنیم. با این حال، او پیشنهاد می کند که یک تفاوت بین بارداری موفق و ناموفق ممکن است نحوه رفتار این سلول های رد یا حساسیت جنین به پیام های آنها باشد.

به گزارش سیناپرس، ژن های پرش برای تمام زندگی ما با ما می مانند و بدن ما باید به طور مداوم در حالت آماده باش باشند. آنچه این تحقیق جدید نشان می ‌دهد این است که در مراحل اولیه زندگی، تأثیرگذاری آن‌ها بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌ کردیم.

شرح کامل این تحقیق در مجله PLOS Biology منتشر شده است.