بازسازی جمجمه یک مومیایی با چاپ سه بعدی

دانشمندان به تازگی موفق شده اند تا با استفاده از فناوری هایی نظیر سی تی اسکن  مومیایی 25 ساله ای را به وضعیت سالم استخوان بندی فیزیکی بازگردانند. این محققان با استفاده از سر مومیایی موجود در کلکسیون دانشگاه ملبورن توانستند تا اسکلت این مومیایی که به زنی 25 ساله تعلق داشت را با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی بازسازی کنند.

بررسی های انجام گرفته بر روی سر و صورت این مومیایی که با کمک چاپ سه بعدی بازسازی شده است نشان دهنده این نکته است که مومیایی یاد شده در واقع یک زن بوده است

بررسی های انجام گرفته بر روی سر و صورت این مومیایی که با کمک چاپ سه بعدی بازسازی شده است نشان دهنده این نکته است که مومیایی یاد شده در واقع یک زن بوده است. سن این مومیایی که مریتامون (Meritamun) نام گرفته است در هنگام مرگ قاعدتا بیشتر از 25 سال نبوده است. البته مومیایی شدن جسد این زن نیز خود نشان دهنده این است که فرد یاد شده تا حدودی از اهمیت خاصی برخوردار بوده یا از طبقه متمول جامعه بوده است.

دانشمندان برای انجام این کار در ابتدا سر مومیایی یاد شده را مورد بررسی سی تی اسکن قرار دادند. البته این کار را تحت نظارت موزه داران و امور مراقبتی به انجام رساندند تا آسیبی به این اثر باستانی وارد نیاید. بر اساس گفته وارشا پیلبرو به عنوان یک انسان شناس برجسته از دانشگاه ملبورن، اسکلت یاد شده خوب به نظر می رسید و اجزا درونی آن در واقع کاملا سالم و دست نخورده بودند.

با این حال بر خلاف نتیجه عالی حاصل از این عمل و بازسازی موفق این اسکلت هنوز هم مناطق اصلی آن ناشناخته باقی مانده است. البته حدس و گمان هایی درباره بیماری هایی که این زن سابقا به آن مبتلا بوده و همچنین مشکلات دهان و دندان او زده شده است. با این حال دانشمندان هنوز هم درباره مرگ طبیعی این زن اطمینان خاطر ندارند اما تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد و احتمالا در آینده ای نه چندان دور اطلاعاتی تکمیلی درباره این مومیایی به دست خواهد آمد.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا