اورست بلندترین قله جهان نیست

تقریبا از هر فردی در گوشه و کنار جهان پرسیده شود که بلندترین قله جهان کجاست؟ به قله اورست اشاره می کند. باید توجه داشت که دانش سنتی به ما می گوید قله اورست بلندترین کوه در جهان است اما حقیقت کمی پیچیده تر است و بر اساس اطلاعات زمین شناسی، بلندترین کوه جهان در واقع می تواند در ایالات متحده باشد، نه نپال.

به گزارش سیناپرس، برای سال ها قله اورست به عنوان بلندترین قله جهان معرفی می شد و این موضوع به دلیل نوع اندازه گیری قله های مختلف در گوشه و کنار جهان بود. در حقیقت بسته به نحوه اندازه گیری یک کوه، ممکن است قله اورست بلندترین کوه جهان نباشد. بر اساس تعریف علمی و دقیق زمین شناسی، کوه اورست بلندترین کوه جهان از سطح دریا است نه بلندترین قله جهان!  قله اورست ۸۸۴۹ متر بالاتر از سطح اقیانوس است با این حال، از نظر فنی، اورست بلندترین کوه جهان نیست.

بلندترین کوه جهان کدام است؟

بر اساس داده های زمین شناسی، بلندترین کوه جهان از نقطه شروع سطح زمین تا قله، آتشفشان مائونا کیا Mauna Kea در هاوایی ایالات متحده آمریکا محسوب می شود که یک آتش فشان خاموش است. در مجموع، ارتفاع آن تقریباً ۱۰۲۰۵متر است که از ارتفاع ۸۸۴۹ متری اورست به مراتب بلندتر است. دلیل این که تا سال های طولانی اورست بلندترین قله جهان محسوب می شد این است که کل کوهستان اورست در خارج از سطح آب قرار داشته و کوهنوردان می توانند از پائین تا قله آن صعود کنند اما در مورد این قله هاوایی چنین امری امکان ندارد.

در حقیقت بیش از نیمی از قله مائوناکیا در زیر آب در اقیانوس آرام پنهان شده و بررسی های انجام شده نشان می دهد: حدود ۶۰۰۰ متر از این کوه در زیر دریا قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا  تنها ۴۲۰۵  متر است. به همین دلیل برای سال ها کسی قادر به محاسبه ارتفاع دقیق این قله نبوده و امروزه با کمک فناوری های جدید می دانیم که قله مائونا کیا در مجموع ۱۴۰۰ متر از اورست بلندتر است.

گفتنی است که این قله آتشفشانی برای حدود ۴۵۰۰ سال غیر فعال بوده ، اما سازمان زمین شناسی ایالات متحده ادعا می کند که احتمال دارد دوباره فوران کند.

به گزارش سیناپرس، موضوع بلندترین قله جهان، بحثی کاملا پیچیده است و گروهی از دانشمندان مائونا کیا را به عنوان بلندترین قله جهان قبول نداشته و باید اذعان داشت در این زمینه همه چیز به نحوه اندازه گیری شما بستگی دارد، زیرا کوه دیگری وجود دارد که می تواند بلندترین کوه در جهان در نظر گرفته شود: کوه چیمبورازو در اکوادور. این اختلاف نظر به خاطر این است که زمین کاملاً کروی نبوده  و استوا به سمت بیرون برآمده است.

چیمبورازو که در کوه‌های آند در اکوادور قرار دارد، یکی دیگر از آتشفشان‌های غیرفعال با ارتفاع ۶۳۱۰ متر از سطح دریا است. چیمبورازو به دلیل اینکه تنها یک درجه در جنوب خط استوا قرار دارد، از نظر فنی می تواند ادعا کند نزدیکتر از هر کوه دیگری به خورشید است. موضوع فوق بدان معناست که اگر اندازه قله ها از مرکز سیاره اندازه گیری شود، چیمبورازو می تواند ادعا کند که بلندترین کوه روی زمین است. با این حال، به طور معمول ما قله ها را از مرکز سیاره اندازه گیری نمی کنیم، در عوض انتخاب می کنیم که از سطح دریا یا از پایه به قله برویم.

به گزارش سیناپرس، به این ترتیب برای معرفی بلندترین قله جهان، همه چیز بستگی به معیار اندازه گیری ما دارد، اگر معیار اندازه گیری ما ارتفاع از سطح دریا باشد اورست بلندترین قله جهان محسوب می شود اما اگر معیار ابعاد شروع کوه تا قله آن باشد، آتشفشان مائونا کیا این عنوان را به دست می آورد و اگر معیار ما ارتفاع از نقطه مرکزی زمین محسوب شود، بلندترین قله جهان چیمبورازو در اکوادور خواهد بود.

گزارش: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا