رابطه بین هوای گرم و اختلال بینایی کشف شد

بیشتر تأثیرات گرمایش زمین نسبتاً آشکار است، اما اخیرا یک مورد عجیب شناسایی شده است و محققان دریافتند:افراد مسن که در آب و هوای با دمای متوسط بالاتر زندگی می کنند، به میزان قابل توجهی از اختلالات جدی بینایی رنج می برند.

به گزارش سیناپرس، هر سال اثرات گرمایش جهانی آشکارتر می شود. ما قبلاً پیش ‌بینی‌هایی را دیده ‌ایم که نشان می ‌دهد در پنج سال آینده رکورد دمای جهانی را می ‌شکنیم. اطلاعاتی وجود دارد که می گوید اروپا دو برابر سریعتر از بقیه سیاره و دایره قطب شمال چهار برابر سریعتر گرم می شود. اما اکنون محققان می ‌گویند که دمای بالاتر می ‌تواند با کاهش بینایی در افراد مسن مرتبط باشد.

این نتیجه ای است که تیمی از محققان دانشگاه تورنتو پس از بررسی سوابق ۱٫۷ میلیون آمریکایی ۶۵ سال و بالاتر به آن رسیده اند.

پروفسور اسم فولر تامسون (Esme Fuller-Thomson) پژوهشگر ارشد این مطالعه می ‌گوید: این ارتباط بین اختلال بینایی و دمای متوسط شهرها بسیار نگران‌ کننده است. او می افزاید: با تغییرات آب و هوایی، ما انتظار افزایش دمای جهانی را داریم بنابراین نظارت بر اینکه آیا شیوع اختلال بینایی در بین افراد مسن در آینده افزایش می‌ یابد، بسیار مهم است.

فولر تامسون و همکارانش اعتراف می کنند که کاملاً نمی دانند چرا این پیوند وجود دارد. تئوری ها شامل این واقعیت است که کسانی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند ممکن است در معرض سطوح بالاتری از اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرند که می تواند به چشم ها آسیب برساند، یا ممکن است سطوح پایین تری از اسید فولیک داشته باشند که با افزایش دما تخریب می شود. اسید فولیک یک ویتامین کلیدی برای بافت سالم چشم بوده و ثابت شده است که مکمل آن همراه با ویتامین B به مبارزه با دژنراسیون ماکولا کمک می کند، بنابراین از دست دادن آن می تواند به بینایی آسیب برساند.

با این حال، محققان در مورد توضیح قطعی مطمئن نیستند و قصد دارند ارتباط بین دمای اتمسفر و سلامت را بیشتر بررسی کنند.

به گزارش سیناپرس، فولر تامسون در پایان می گوید: ما از کشف این ارتباط قوی بین دما و اختلال بینایی بسیار شگفت زده شدیم. اما این یافته جدید سوالات بیشتری را مطرح می کند، از جمله اینکه چه ارتباطی بین دمای متوسط شهرها و اختلال بینایی وجود دارد.

او می افزاید: در حرکت رو به جلو، ما قصد داریم بررسی کنیم که آیا دمای شهرها با ناتوانی های دیگر در میان سالمندان مانند مشکلات شنوایی و سایر محدودیت ها در فعالیت های روزانه نیز مرتبط است یا خیر.

به گزارش خبرگزاری علم و فرهنگ، شرح کامل این مطالعه در مجله معتبر Ophthalmic Epidemiology منتشر شده است.