فضاپیمای اسپیس ایکس با نمونه های علمی به زمین بازمی گردد

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا ساعاتی دیگر یک فضاپیمای باری اسپیس ایکس دراگون، امروز پنجشنبه از ایستگاه فضایی بین ‌المللی حرکت کند تا آزمایش‌ها و نمونه‌ های علمی آزمایش های ناسا را به زمین منتقل کند. نکته جالب توجه این است که برخی از نمونه های فوق الذکر متعلق به شش سال پیش هستند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس امروز پنج شنبه از ایستگاه بین المللی فضایی جدا شده و مجموعه بزرگی از نمونه های آزمایشات علمی را به زمین بازگرداند.

این فضاپیما قرار است از ماژول هارمونی ایستگاه فضایی بین‌المللی در حدود ساعت ۱۲ و ۵ دقیقه بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت شرقی ایالات متحده جدا شده و تحت فرمان کنترل ‌کننده‌ های زمینی در کالیفرنیا  در مسیر پیش بینی شده خود به سمت خانه حرکت کند.

لازم به ذکر است که سازمان فضایی ناسا اعلام کرد:از ساعت ۱۱ و ۴۵صبح روز پنجشنبه به وقت شرقی، پوشش زنده خروج دراگون از ایستگاه فضایی را ارائه خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات موجود در این رابطه، طی سفر برگشت، فضا پیمای دراگون بیش از ۱۶۳۲ کیلوگرم تجهیزات، ادوات، نمونه ها و آزمایش های علمی را حمل خواهد کرد که برخی از آنها نزدیک به ۶ سال است که در ایستگاه فضایی باقی مانده بودند و برخی از این نمونه ها نیز طی آزمایش های نهایی در مدار در اوایل سال جاری انجام شده است.

از جمله آزمایش ‌هایی که طی این ماموریت به زمین بازگردانده می شوند، فناوری ماهرانه GRIP در صندلی میکروگرانشی آژانس فضایی اروپا است که بررسی می ‌کند چگونه ریزگرانش بر دستکاری اجسام توسط فضانوردان تأثیر می‌ گذارد.

به گزارش سیناپرس، آزمایش مرجع گرانشی برای عملکرد حسگر نیز با هدف دستیابی و بررسی GRASP  که اثرات ریزگرانش را بر روی سیستم عصبی انسان مطالعه می‌کند، در فضاپیمای دراگون به زمین بازگردانده می شود.

علاوه بر این نمونه آزمایش‌ ها، فضاپیمای دراگون نمونه ‌هایی از مطالعات آنتی ‌بادی‌ های مونوکلونال، مایوتون‌ها و BioNutriets-2 را به زمین بازمی‌ گرداند.

فضاپیمای دراگون ابتدا در ۵ ژوئن از مرکز فضایی کندی به دنبال یک سری تاخیر ها به مدار زمین پرتاب شد و در ۶ ژوئن با حمل بیش از ۳ هزار و ۱۷۵ کیلوگرم تجهیزات و موارد مورد نیاز فضانوردان در مدار زمین از جمله دو آرایه خورشیدی رول – آت به ایستگاه فضایی بین المللی رسید.

به گزارش سیناپرس، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است فضاپیمای دراگون حدود ساعت ۲ و نیم بامداد جمعه با چتر نجات در سواحل فلوریدا فرود آماده و ناسا آماده است تا به سرعت این آزمایش ها را به مرکز پردازش ایستگاه فضایی خود در مرکز فضایی کندی منتقل کند.

مترجم:نداجوادهراتی