در یک تحقیق دانشگاهی بررسی شد
زندگی در خوابگاه دانشجویی چگونه است؟

زندگی در خوابگاه، تجربه ای منحصر به فرد برای دانشجویان است که مانند هر پدیده دیگری از مزایا و معایبی برخوردار است.

به گزارش سیناپرس، ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها، تغییر مهمی در زندگی هر فرد محسوب می شود و این تغییر برای افرادی نمود بیشتری دارد که مجبورند به خاطر ادامه تحصیل در شهری دور از محل زیست معمول خود زندگی کنند.

دانش آموز پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه و قبولی در دانشگاه، به عنوان دانشجو، وارد مرحله جدیدی از زندگی می شود. از این رو ورود به دانشگاه را می توان مقطعی بسیار حساس در زندگی جوانان با نشاط دانست که آغاز این دوره، تغییرات زیادی را در روابط اجتماعی و انسانی آنان به وجود خواهد آورد. خوابگاه دانشجویی مکانی برای سکونت و زندگی دانشجویان غیربومی، به عنوان خانه دوم آنان محسوب می شود و دانشجو باید در خوابگاه های دانشجویی زندگی متفاوتی را به دور از خانواده تجربه کند.

بنابر گفته پژوهشگران، دانشجویان ساکن در خوابگاه که هر یک از آنان اهل نواحی مختلف کشور هستند، سبک های زندگی متفاوتی دارند. قرار گرفتن فرهنگ های گوناگون در کنار یکدیگر، احتمال تنش و بروز درگیری را در بین دانشجویان و از سوی دیگر فرصت یادگیری و کسب تجربه را در زمینه های مختلف برای آنان فراهم خواهد کرد.

افراد ساکن در خوابگاه جوانان با انگیزه ای هستند که همواره در حال آموزش، دریافت زمینه های جدید، جامعه پذیری و پویایی هستند. این در حالی است که گروه های سنی غیرجوان، کمتر در چنین شرایطی قرار دارند. به عبارت دیگر، آن نوع پویایی و تغییرپذیری که درون گروه های جوان یک جامعه مشاهده می شود، بین میان سالان و بزرگ سالان کمتر مشهود است.

محققان کشورمان از واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در مطالعه ای پژوهشی، کارکردهای مناسب آشکار و پنهان این نوع زندگی یعنی زندگی خوابگاهی را بررسی و تحلیل کرده اند.

برای انجام این پژوهش توصیفی و مردم‌نگارانه، پژوهشگران از مشارکت گروهی از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های پردیس شهید مفتح شهر ری و مرکز آموزش‌ عالی شهید بهشتی تهران دانشگاه فرهنگیان بهره برده اند.

بر اساس نتایج این پژوهش، مهم‌ترین فرصت‌های زندگی خوابگاهی عبارت‌اند از آشنایی با مهارت و تجارب دیگران، پیشرفت تحصیلی، گسترش روابط اجتماعی و افزایش دوستی‌ها، توسعه روحیه همکاری و نظم‌پذیری، رقابتی‌شدن فعالیت‌ها، الزام به تعامل و رفتار همراه با مدارا، برخورد عینی با واقعیت‌های زندگی، تجربه زندگی منظم‌تر، افزایش سازگاری، تقویت صبر و تحمل، احساس استقلال بیشتر، یادگیری صرفه‌جویی، استقلال مالی و بلوغ اقتصادی، آشنایی با اقوام، مذاهب، فرهنگ و آداب و رسوم دیگر شهرها، تمایل در عمل به فرائض دینی.

در این خصوص، وحید رشیدوش، استادیار و پژوهشگر گروه مردم‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و دو همکار دیگرش می گویند: با توجه به حضور دانشجویان در خوابگاه های دانشگاه فرهنگیان که در آن افرادی با تنوع فرهنگی متفاوت، جغرافیا، قومیت، مذهب، موقعیت اجتماعی، وضع اقتصادی، و افکار و عقاید مختلف حضور دارند، تجربه یک زندگی مسالمت آمیز به دست آمده است. به گزارش سیناپرس، به عبارت دیگر تنوع قومیتی و زیست در کنار فرهنگ های مختلف یکی از جنبه های ارزشمند زندگی خوابگاهی است و آشنایی با اقوام و مذاهب دیگر، بسیاری از چالش های قومی و مذهبی موجود در جامعه را کمرنگ تر خواهد کرد.

آن ها می گویند: کارکرد آشکار خوابگاه، اسکان و استراحت و دور هم بودن دانشجویان در مدت حضور در خوابگاه است. اما از کارکردهای پنهان خوابگاه نیز می توان تقویت روحیه اجتماعی، همکاری، تشریک مساعی با دیگران، تقویت صبر و حوصله، اعتماد به نفس، آموختن تجارب و مهارت های زندگی، آشنایی با افراد و فرهنگ های گوناگون و آشنایی با سبک زندگی جدید را نام برد.

بر اساس این تحقیق که نتایج آن در نشریه «نامه انسان‌شناسی» که دو فصل نامه ای متعلق به انجمن انسان شناسی ایران است، منتشر گردیده است، نظر دانشجویان ساکن در خوابگاه بهترین منبع قابل استفاده برای برنامه ریزی در اداره امور خوابگاه ها است.

رشیدوش و همکارانش با توجه به نتایجی که از پژوهش خود به دست آورده اند، پیشنهاداتی را به شرح زیر برای استفاده بهینه از این ظرفیت ها ارائه داده اند:

– فراهم کردن محیطی در خوابگاه که دانشجویان بتوانند در اوقات فراغت خود، برخی از مهارت های زندگی را یاد بگیرند تا برای بهبود وضعیت زندگی فردی، اجتماعی و شغلی خود از آن استفاده کنند.

– افراد جامعه بدون داشتن مهارت های زندگی اجتماعی از جمله مهارت برقراری ارتباط و شیوه های مطلوب زندگی با دیگران، قادر به بهبود وضعیت زندگی خود نخواهند بود. از این رو مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه فرهنگیان می توانند با در نظر گرفتن کلاس های آموزشی یا تهیه کتاب و جزوه درباره مهارت های زندگی و شغلی، آگاهی دانشجویان را افزایش دهند تا دانشجویان در زندگی فردی و شغلی خود مدیریت بهتری داشته باشند.

– تهیه جزوه یا بروشور با عنوان مهارت های زندگی جمعی و در اختیار دانشجویان قرار دادن، در بدو ورود به خوابگاه.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا