کشف قدیمی ترین شواهد مصرف ماهی در عصر یخبندان

تیمی از پژوهشگران دانشگاه فیربانکس آلاسکا در مطالعات جدید خود به بررسی و تجزیه و تحلیل ایزوتوپ های پایدار موجود در نمونه های زغال کشف شده در حفاری های باستان شناسی پرداختند. این نمونه ها در 17 سایت حفاری شده در بخش های فوقانی رود سان در مناطق مرکزی آلاسکا به دست آمده بودند.

تاریخ سکونت در این محوطه ها به حدود 13 هزار 200 سال باز می گردد و در آثار باقی مانده در این محوطه ها، بقایای شیمیائی مطالعه شده مربوط به ماهی های آزاد و قزل آلا به دست آمده اند که مورد مصرف خوراکی قرار داشته و در  کنار شواهد پخت و پز و تهیه غذا کشف شده اند.

گفتنی است بر اساس آزمایش های انجام شده، تاریخ سکونت در این محوطه ها به حدود 13 هزار 200 سال باز می گردد و در آثار باقی مانده در این سایت ها، بقایای شیمیائی مطالعه شده مربوط به ماهی های آزاد و قزل آلا به دست آمده اند که مورد مصرف خوراکی قرار داشته و در  کنار شواهد پخت و پز و تهیه غذا کشف شده اند.

پژوهشگران در مطالعات خود همچنین اقدام به بررسی تطبیقی مواد غذائی مصرف شده در این محوطه ها کردند. در یکی از این سایت های باستانی که پیشینه آن حدود 11 هزار و 800 سال است؛ شواهد قطعی از مصرف ماهی آب های شیرین و رودخانه ای به دست آمد در حالی که در برخی دیگر از سایت ها نشانه های مصرف حیوانات دیگر وجود دارد که این موضوع نشان دهنده وجود تنوع غذائی مصرف شده توسط انسان های باستانی است. به گفته دانشمندان این موارد را می توان به عنوان قدیمی ترین سند قطعی که نشان دهنده استفاده انسان های اولیه از ماهی آزاد و قزل آلا است، قلمداد کرد. پیش از این تصور می شد انسان های باستانی که در عصر یخبندان در این منطقه زندگی می کردند دارای رژیم غذائی مبتنی بر مصرف جانوران و حیوانات ساکن دشت ها و کوهستان مانند گوزن، گاومیش، ماموت و … بودند.

 منبع: westerndigs

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا