تبدیل فناوری های بدنه جهاددانشگاهی به شرکت های دانش بنیان

مدیر امور شرکت های سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان خبر داد: هدف اصلی ما این است فناورانه هایی که در بدنه جهاددانشگاهی شکل گرفته اند را به شرکت های دانش بنیان و دانش محور تبدیل کنیم.

مهدی عابدی، مدیر امور شرکت های سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: جهاددانشگاهی از سال 1364 به بحث تاسیس شرکت ها ورود پیدا کرده است. تاکنون حدود 85 الی 87 شرکت را نیز راه اندازی کرده است که بخش اعظم این شرکت ها واگذار شده اند. برخی نیز منحل و بعضی دیگر متوقف شده اند. اکنون 38 شرکت، یک موسسه فرهنگی، یک موسسه قرض الحسنه، 2 دانشگاه و 5 موسسه آموزش عالی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: تاکید جهاددانشگاهی از ابتدا تاکنون، بیشتر بر این بوده که شرکت ها بیشتر دانش محور باشند یعنی فناورانه هایی که در بدنه جهاددانشگاهی شکل گرفته اند به شرکت های دانش بنیان و دانش محور تبدیل شوند.

عابدی تصریح کرد: در حال حاضر ما شرکت هایی در صنعت پزشکی، زیست فناوری و ساختمانی (که از قدیم الایام بوده اند و در دهه 70 راه اندازی شده اند)، تامین منابع مالی داریم. دو صندوق پژوهش و فناوری نیز توسط جهاددانشگاهی مستقیما ایجاد شده اند. همچنین جهاددانشگاهی یک سری صندوق جسورانه و نیکوکاری را نیز ایجاد کرده است.

وی اظهارداشت: بناداریم طبق رسالت و سیاست فعلی جهاددانشگاهی تعداد شرکت های دانش بنیان این مجموعه را افزایش دهیم. طبق برنامه مدون مان، کارشناسان این مجموعه ماهانه درخواست واحدهای مختلف جهاددانشگاهی را بررسی می کنند که آیا خروجی این درخواست ها قابلیت تبدیل شدن به شرکت دانش محور یا دانش بنیان شدن را دارند یا خیر.

مدیر امور شرکت های سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان به نحوه حمایت این مجموعه از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: ما فناوری هایی که به بلوغ رسیده اند و تبدیل به محصول شده اند، نمونه آزمایشگاهی شان تولید شده اند و حتی در بازار مشتری پیدا کرده اند را تبدیل به شرکت می کنیم.

به گفته وی، جهاددانشگاهی طبق سیاست و رسالتی دارد، بخشی از سهام این شرکت ها را بر حسب اقتضایی که دارد به خودش اختصاص می دهد. این شرکت ها از حمایت برندینگ جهاددانشگاهی استفاده می کنند زیرا تابع و وابسته به جهاد دانشگاهی هستند.

 وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی در نمایشگاه ها نیز فضایی را به این شرکت ها اختصاص می دهد. همچنین در بحث مارکتینگ و بازار به این شرکت ها  نیز کمک می کند. در خصوص تامین فضا هم به آنها کمک می کند تا در پارک های علم و فناوری مستقر شوند و بتوانند فعالیت شان را به بلوغ برسانند و محصولاتشان را در حد زیاد تکثیر دهند.

عابدی افزود: یکی از رسالت های اجتماعی دستگاه ها و نهادهایی مانند جهاددانشگاهی این است، محصول و دانشی که در بدنه این مجموعه شکل گرفته اند را به فناوری تبدیل کنیم. سپس این فناوری ها را به محصول تبدیل کنند و از کانال های مختلف در سطح جامعه تکثیر دهد و وارد جامعه کند.

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا