نخستین اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی ایران تا ۲۰ روز دیگر به بهره‌برداری می رسد

ناصر حاجی‌زاده ذاکر با بیان این که کشور ما به لحاظ امکانات تحقیق در دریا و اقیانوس کمبودهای زیادی دارد، اظهار داشت: تجربیات جهانی نشان داده یکی از مهمترین فعالیت‌های اقیانوس‌شناسی، انجام تحقیقات میدانی است که بررسی مشاهداتی شرایط دریا، اقیانوس و سواحل مهمترین پارامتر در این حوزه محسوب می‌شود.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی خاطرنشان کرد: تا زمانی که کشتی ‌های تحقیقاتی وجود نداشته باشد، دستمان در تحقیق بسته است.
 
وی با بیان اینکه با وجود نگهداری پر هزینه، کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری عظیمی را در این بخش انجام می‌دهند، گفت: به عنوان نمونه، هند که در مجموع یک کشور فقیر است، بیش از هشت فروند کشتی تحقیقاتی دارد و سالانه میلیون‌ها دلار هزینه نگهداری آن را پذیرفته است.
 
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه اولین کشتی تحقیقاتی دریایی تا پایان شهریور به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد : بهره‌برداری از این شناور نقش مهمی در انجام تحقیقات دارد و امیدواریم بعد از این کشتی بتوانیم کشتی‌های بیشتری را داشته باشیم.
 
حاجی‌زاده همچنین درباره تاخیر در بهره‌برداری از این شناور، توضیح داد: این کشتی قرار بود ۱۸ خرداد ۹۴ به آب اندازی شود از آنجایی که این شناور تحقیقاتی در ایران کرده شده، باید مرحله تست‌ها انجام می‌شد که این اتفاق رقم خورد و مواردی که باید رفع و تکمیل شد صورت پذیرفت. سپس، کشتی برای رفع کمبودها به روی داک رفت و سیستم سینکرولیفت مجتمع سازنده، کاملا دچار حادثه شد و شدیدا آسیب دید و اکنون منتظر آماده‌سازی سیستم بالابرنده و به آب انداز کشتی هستیم.
 
ساخت کشتی تحقیقاتی خلیج فارس به منظور شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در شمال شرقی اقیانوس هند و همچنین ورود به پروژه های تحقیقاتی اقیانوس هند با کشورهای حاشیه اقیانوس هند انجام گرفته است.
 
برای ساخت این کشتی تحقیقاتی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تامین شده است.
 
‌پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طرح ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما را در سال ۱۳۸۸ به معاونت وقت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه داد و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال ۱۳۹۰ آغاز شد.
 
به گزارش دیده بان علم،این شناور تحقیقاتی با ۵۰ مترطول، ۱۰ متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع و ۵٫۳ متر آبخور و چهار آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز با ظرفیت ۲۷ نفر (۱۱خدمه و تکنسین کشتی و ۱۶ نفر محقق) در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود سه هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام برساند.
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا