محققان دریافتند؛
سفر به فضا سیستم ایمنی را تضعیف می کند

تا به حال شواهد متعددی نشان داده است که فضانوردان در فضا بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ‌های مختلف هستند. به عنوان مثال، فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) معمولاً از بثورات پوستی و همچنین بیماری های تنفسی یا غیر تنفسی رنج می برند. این مشاهدات حاکی از آن هستند که سیستم ایمنی بدن، ممکن است در اثر سفر به فضا ضعیف شود. اما چه چیزی می تواند بر این نقص ایمنی نقش داشته باشد؟

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه اتاوا توضیح دادند؛ یافته های ما نشان داد 2که بیان بسیاری از ژن‌ های مرتبط با عملکرد صحیح ایمنی، با رسیدن فضانوردان به فضا، به سرعت کاهش می‌ یابد و این اثرات پس از بازگشت فضانوردان به زمین، معکوس می شوند.

در این مطالعه، پژوهشگران، بیان ژن را در گلبول های سفید خون 14 فضانورد، که بین 5 تا 7 ماه بین سال های 2015 تا 2019 در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت داشتند، مورد بررسی قرار دادند. نتایج بررسی ها دو دسته از ژن ها را شناسایی کردند که بیان آنها در طول جدول زمانی مورد مطالعه در تغییر بود.

تعداد ژن ‌های خوشه اول که با ایمنی بدن در ارتباط هستند، هنگام رسیدن به فضا کاهش یافته و هنگام بازگشت به زمین دوباره بالا می روند، در حالی که ژن‌ های خوشه دوم، که اغلب به ساختارها و عملکردهای سلولی مربوط می شوند از الگوی مخالفی پیروی می ‌کنند.

محققان افزودند؛ این نتایج نشان می دهد ۸8که این تغییرات در بیان ژن، هنگام سفر به فضا، می توانند به کاهش سریع قدرت سیستم ایمنی بدن بیانجامند.

دانشمندان ادامه داده اند، ایمنی ضعیف ‌تر با افزایش خطر ابتلا به بیماری ‌های عفونی مرتبط است و توانایی فضانوردان را برای به انجام رساندن مأموریت ‌های دشوار خود در فضا، محدود می‌ کند. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، از آنجا که فضانوردان در فضا دسترسی محدودی به مراقبت و دارو دارند، تشدید عفونت در بدن، وضعیت را مشکل تر خواهد کرد.

تشخیص زودهنگام اختلالات ایمنی و التهاب، می تواند سلامت فضانوردان در فضا، به ‌ویژه در طول ماموریت ‌های طولانی را تضمین کند. این یافته ها، فرصت هایی را برای طراحی مداخلات و استراتژی های جدیدی با هدف جلوگیری از پیشرفت بیماری به سمت علائم شدید، فراهم می کنند.

به گزارش سیناپرس،یافته های تحقیقاتی این مطالعه در مجله  Frontiers in Immunology منتشر شده اند.

مترجم: سنا دلفیه