بررسی اثر منحصر به فرد درد روی مغز

یافته های جدید محققان نشان می دهد: مانند اثر انگشت، هیچ دو مغزی دقیقاً شبیه هم نیستند. یافته‌ های جدید تیمی از دانشگاه اسکس برای اولین بار نشان می ‌دهد که مغز هر فرد دارای  اثر منحصر به فرد درد  است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه اسکس با همکاری گروه علوم اعصاب درد در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ دریافتند که امواج مغزی در حال نوسان سریع مرتبط با درد و لمس مختصر تفاوت گسترده ای در اسکن‌ ها دارند. مدت ها تصور می شد این امواج، که به آن ها نوسانات گاما گفته می شود، نشان دهنده درک درد توسط مغز هستند. تحقیقات قبلی با تمرکز بر این امواج از داده‌ های گروهی استفاده کرده و در نتیجه تفاوت‌ های فردی را نادیده می ‌گرفتند و حتی نوسانات را به عنوان چیزی بیش از نویز در اسکن‌ ها در نظر نمی گرفتند.

دکتر الیا والنتینی، استاد دانشکده روان‌ شناسی دانشگاه اسکس در این رابطه به  تفاوت‌ های عمده ‌ای در زمان، فرکانس و مکان در رابطه با نوسانات گاما اشاره می کند. بررسی ها نشان می دهد برخی از افراد به طور باور نکردنی، در واقع هیچ موجی از خود نشان ندادند.

دکتر والنتینی در این رابطه می‌ گوید: ما نه تنها به کمک این مطالعه برای اولین بار می ‌توانیم تنوع شدید در پاسخ گاما را در بین افراد مشخص کنیم، بلکه نشان می‌ دهیم که الگوی پاسخ فردی در طول زمان پایدار است. این الگوی تغییر پذیری گروهی و ثبات فردی ممکن است برای سایر پاسخ ‌های مغز نیز وجود داشته باشد و مشخص کردن آن ممکن است به ما اجازه دهد تا اثر انگشت درد فردی را در فعالیت مغز شناسایی کنیم.

این پروژه با موفقیت الگو هایی را در شرکت ‌کنندگان در یک آزمایش دیگر را هم ترسیم کرده و به این ترتیب یک پدیده قابل تکرار را پیشنهاد کرد. در مجموع، این تیم داده‌ های شامل ۷۰ شرکت ‌کننده را تجزیه و تحلیل کردند. در ادامه آزمایش ‌ها به دو مطالعه تقسیم شدند که شامل لیزر برای ایجاد درد بود.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران با کمک این مطالعه دریافتند: امواج گامای افراد به ‌طور قابل ملاحظه ‌ای پایدار هستند و هنگام تحریک، الگوهای فردی مشابهی ایجاد می ‌کنند. با این حال، برخی شرکت کنندگان احساس درد و عدم پاسخ گاما را ثبت کردند در حالی که برخی دیگر پاسخ بسیار بزرگتری را نشان دادند.

در حال حاضر، محققان نمی توانند بگویند چه چیزی باعث این تغییرات می شود. با وجود آن، محققان امیدوارند این یافته ها به عنوان سکوی پرتابی برای تحقیقات آینده عمل کند. علاوه بر این، آن ها مایلند این مطالعه نحوه اندازه گیری نوسانات گاما را در سایر حوزه های حسی دیگر نیز تغییر دهد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  Neurophysiology منتشر شده است.