به همت یکی از شرکت های پارک علم و فناوری کرمانشاه تحقق یافت؛
صرفه جویی در مصرف آب با دستیابی به دانش فنی نشا جذبی

یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه با حمایت معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان به دانش فنی نشا جذبی دست یافت؛ در این روش نشا در پارچه های قابل تجزیه در خاک تولید و با دستگاه های مخصوص به صورت مستقیم کاشته می شود. پیش بینی شده این طرح تا پایان امسال به مرحله بهره برداری برسد.

میلاد فریدونی، مدیرعامل شرکت نگاه تک مازیار، یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه در گفتگو با سیناپرس گفت: این مرکز نوآوری در حوزه کشاورزی فعالیت دارد و ضمن حمایت از طرح های پژوهشگران، به شکل گیری و حیات شرکت های دانش بنیان کمک می کند. این شرکت یک سرمایه گذار ریسک پذیر است که سالیانه دو الی سه بار فراخوان داده و با پذیرش طرح ها، سرمایه گذاری های لازم را انجام می دهد.

وی افزود: سبزی های میکروگرین، از محصولاتی است که در این شرکت تولید می شود؛ این نوع سبزی ها کاملا به صورت ارگانیک ساخته می شوند. نسبت به سبزی های معمولی 40 برابر انواع عناصر معدنی دارد. همچنین دارای آنتی اکسیدان های طبیعی با خاصیت ضد سرطانی است.

وی اظهارداشت: از دیگر طرح هایی که مجموعه ما در دست اقدام دارد، طرح کلان نشا جذبی است که اکنون با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این طرح در حال پیگیری است. نشا جذبی روشی است که نشا در پارچه های قابل تجزیه در خاک تولید و با دستگاه های مخصوص به صورت مستقیم کاشته می شود. قابلیت کاشت سریع در مزرعه، صرفه جویی در مصرف بذر، کاهش نیاز به کارگر، صرفه جویی در مصرف آب و کاهش زمان مورد نیاز برای انتقال به زمین اصلی از جمله مزایای این طرح محسوب می شود.

وی تاکید کرد: طرح ملی نشا جذبی خدمت بزرگی به صنعت نشا کشور می کند. اگر این طرح راه اندازی شود، شاهد صرفه جویی خیلی زیادی در بحث آب و منابع آبی حوزه نشا خواهیم شد. با اجرای این طرح کشت نشا کاملا مکانیزه می شود. همچنین ریسک کشت نشا نیز به شدت کاهش می یابد.

فریدونی یادآورشد: این نشا در الیاف های همگام با طبیعت، قابل جذب در خاک کشت می شود. سپس الیاف به صورت مکانیزه درون خاک قرار می گیرد و پس از مدتی جذب خاک شده و نشا باقی می ماند. مکانیزسیون این روش نسبت به کشت رایج نشا در مزرعه بسیار پیشرفته است و ریشه گیاه نیز نسبت به کشت معمولی بیشتر در زمین مستقر می ماند.

به گفته فریدونی، هم اکنون فاز تحقیق و توسعه این طرح به اتمام رسیده است. پژوهشگران این مجموعه نیز به دانش فنی آن دست پیدا کرده اند. اکنون در مرحله برآورد بازار است و پیش بینی می شود تا پایان امسال با حمایت معاونت علمی و فناوری به مرحله بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: طرح دیگری نیز با عنوان تولید نشا به روش کشت بافت با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دست اقدام است. در این روش، نشا عاری از هر نوع ویروس و بیماری است. ضمن حفظ خلوص ژنتیکی گیاه، راندمان تولید این محصول نیز بالاست.

فریدونی یادآورشد: همچنین با حمایت شرکت فناوران کاشت زاگرس ( شرکت مادر این مجموعه) در ساخت گلخانه برای کشور و کشورهای قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان و به ویژه عراق فعالیت هایی انجام داده ایم. در حال حاضر در 5 استان کشورعراق فعالیت داریم و گلخانه سازی را ترویج می دهیم.

وی به سیناپرس گفت: همچنین به منظور حذف واسطه ها در صنعت کشاورزی کشور، سایت فروشگاهی بازار نشا را راه اندازی کرده ایم که به صورت آنلاین محصولات کشاورزی را به فروش می رساند.

این پژوهشگر افزود: اکنون در صنعت کشاورزی ما دو نوع اشتغال زایی( مستقیم و غیر مستقیم) داریم. در حال حاضر ما توانسته‌ایم با مکانیزاسیون کردن صنعت نشا برای 3 هزار نفر اشتغال مستقیم و 5 الی 7 هزار اشتغال غیر مستقیم در سطح کشور ایجاد کنیم. پیش بینی می شود با اجرای کامل این طرح، 5 هزار اشتغال مستقیم و 10 هزار اشتغال غیر مستقیم در سطح کشور به وجود آید.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا