تصفیه آب با باکتری های شکارچی بجای کلر

کلر به مدت طولانی به عنوان یک روش موثر برای حذف میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها از آب آشامیدنی استفاده می شود، اما با مشکلات سلامتی مرتبط است. در یک مطالعه جدید، محققان به نحوه واکنش باکتری‌ها در هنگام حذف کلر از فرآیند تصفیه نگاه کرده و در جدیدی را برای استفاده از باکتری‌های شکارچی بی‌ضرر به عنوان جایگزینی کلر باز کردند.

به گزارش سیناپرس، یک لیوان آب آشامیدنی تمیز حاوی حدود ۱۰ میلیون باکتری است، اما به لطف فرآیندهایی که آب قبل از خروج از شیر آب انجام می دهد، بی ضرر هستند. تصفیه آب شامل چندین مرحله است: فیلترهایی برای حذف فیزیکی ذرات و میکروارگانیسم ها و نور ماورای بنفش که به عنوان یک ضدعفونی کننده بیشتر عمل می کند، اما آخرین مرحله تقریباً همیشه اضافه کردن کلر است.

کلر یک ضد عفونی کننده موثر است، اما بدون مشکل نیست. اگرچه مونوکلرامین کمتر از کلر آزاد برای تبدیل مواد آلی به محصولات جانبی سرطان زا است، اما این خطر همچنان ادامه دارد. مطالعات ارتباطی بین آب آشامیدنی کلردار و این محصولات جانبی و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ پیدا کرده ‌اند.

کاترین پال (Catherine Paul) محقق مسئول این مطالعه گفت: کلر یک روش موثر برای به حداقل رساندن رشد باکتری ها است، اما خطر اثرات بالقوه محصولات جانبی که با کلر تشکیل می شوند وجود دارد. کلر با سرطان و آسیب جنین مرتبط است و این مطالعه جایگزینی کلر را با روش‌های دیگر بررسی می کند.

داخل لوله هایی که آب آشامیدنی را انتقال می دهند، شبیه پوشش روده انسان است. آنها با یک بیوفیلم پوشانده شده اند که از باکتری های خوب و بد محافظت کرده و از آنها حمایت می کند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که باکتری‌های موجود در آب آشامیدنی شبیه باکتری‌های موجود در میکروبیوم لوله بوده و بسیاری از آنها برای انسان بی‌ضرر هستند.

محققان نمونه های گرفته شده از نقاط مختلف شبکه توزیع آب را طی شش ماه قبل و بعد از حذف کلر مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها با استفاده از توالی یابی دی ان ای، باکتری هایی را که از میکروبیوم سیستم آب جمع آوری کرده بودند، شناسایی کردند. یک سال پس از حذف کلر، محققان نمونه های بیشتری جمع آوری کردند تا ببینند آیا میکروبیوم تغییر کرده است یا خیر.

در ماه سوم پس از حذف کلر از سیستم آب، محققان دریافتند که تعداد برخی از باکتری ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما یک نوع باکتری با نام علمی Bdellovibrio معروف به شکارچی افزایش یافته است.

پل گفت: ما در مطالعات قبلی این شبکه آب آشامیدنی دقیقاً این نوع باکتری را ندیده ‌ایم. احتمالاً در بیوفیلم پنهان شده است، اما اکنون فرصتی به آن داده شده است. به گزارش سیناپرس، این باکتری برای ما انسان ها کاملا بی ضرر است، بنابراین نتیجه گیری ما این است که می توان آب آشامیدنی سالم و تمیز بدون کلر داشت.

اکنون که محققان از باکتری‌هایی که پس از حذف کلر می‌ توانند در آب آشامیدنی رشد کنند، آگاه شده ‌اند، مشتاقند تأثیر آن باکتری‌ها بر انسان را بدانند. پل در این باره گفت: برای درک بهتر نحوه عملکرد طبیعت در محیط های شهری و ساخته شده، به مطالعات بیشتری نیاز است. من واقعاً دوست دارم بدانم که همه باکتری‌های آب آشامیدنی چگونه بر ما تأثیر می‌ گذارند چراکه همه آنها مضر نیستند و حتی می توانند برای ما مفید باشند.

به گزارش سیناپرس، در نهایت، محققان می ‌گویند که استفاده از باکتری‌ها به عنوان جایگزینی برای کلر، روشی کم‌هزینه و مقرون به صرفه برای تصفیه آب آشامیدنی ارائه می ‌کند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی NPJ Clean Water منتشر شده است.