توسعه توریسم پایدار تلاش برای بقای منابع طبیعی و زیستی

مدیریت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مهم در اقتصاد جهانی و همچنین اقتصاد کشورها، به عنوان یکی از روش های مهم جهت درآمدزایی برای کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، جذب گردشگران و توسعه صنعت گردشگری در ابعاد بزرگتری می تواند منجر به افزایش درآمد و اشتغال در کشورها و توسعه آن شود.

دولت ها و به تبع آن دولت های محلی به منظور جذب گردشگر، باید برای ایجاد جذابیت به دنبال بهبود امکانات و خدمات گردشگری، ارائه تخفیف های ویژه برای گردشگران، ترویج محصولات محلی و فرهنگ های محلی، ارائه برنامه های تفریحی و سرگرمی و … باشند . 

این در حالی است که در بحث های گردشگری کشور ما و به تبع آن در استان اردبیل قدمهای درستی برداشته نمی شود، بی تفاوتی به اماکن تاریخی و گردشگری، تخریب و دستکاری اماکن طبیعی، تخریب و واگذاری اماکن تاریخی به بخش های خصوصی بدون توجه به عقبه و تاریخچه این مکانها کم کم اتفاق می افتد.

علاوه بر این، یکی از مهمترین روش های جذب گردشگران، توسعه توریسم پایدار است. توریسم پایدار به معنای توسعه گردشگری به گونه ای است که پایداری محیطی، اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، ارائه خدمات گردشگری در محیطی پایدار، مدیریت بهینه منابع طبیعی، حفاظت از فرهنگ و تاریخی و … از جمله رویکردهای توریسم پایدار هستند. که به نظر می رسد در این حوزه نیز نتواسته ایم اقدامات درستی انجام دهیم.

علاوه بر توسعه توریسم پایدار، بهینه سازی زیرساخت های گردشگری نیز می تواند به جذب گردشگران کمک کند. بهبود امکانات حمل و نقل، ارتقاء امکانات اقامتی، توسعه فضاهای سبز، ایجاد امکانات تفریحی و… از جمله روش های بهینه سازی زیرساخت های گردشگری هستند. که تاکنون توجه چندانی در کشور ما به آن نشده است.

در واقع، توسعه توریسم و جذب گردشگران به دلیل اهمیت اقتصادی و اجتماعی آن، از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به یکی از اولویت ها در برنامه ریزی های اقتصادی کشورها قرار بگیرد. و در نهایت به غیر از مسائل زیرساختی و فرهنگی برای جذب گردشگران، باید از روش های مختلف تبلیغاتی مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات اینترنتی و … روی آورد که این مسئله نیز در کشور ما کمرنگ به نظر می رسد.

توریسم پایدار به عنوان یک رویکرد برای توسعه گردشگری، می‌تواند در کشورهای در حال توسعه به عنوان یکی از راه حل‌های موثر برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی باشد. برای اینکه توریسم پایدار در کشورما نیز موثر واقع شود، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح آن وجود دارد. برای مثال، لازم است که در توسعه صنعت گردشگری، محیط زیست، فرهنگ و جوامع محلی به دقت در نظر گرفته شوند. همچنین، ترویج توریسم پایدار، آموزش و پرورش افراد مرتبط با صنعت گردشگری و همچنین ارائه خدمات گردشگری به صورت پایدار، از جمله اقداماتی هستند که در جهت توسعه توریسم پایدار در کشور انجام داد.

به منظور کاهش آسیب‌های احتمالی به محیط زیست، توسعه توریسم پایدار به عنوان یک رویکرد مهم در صنعت گردشگری مطرح شده است. در این رویکرد، توسعه صنعت گردشگری در قالب حفظ محیط زیست، توسعه اجتماعی و اقتصادی همزمان انجام می‌گیرد. برای مثال، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، حفاظت از منابع طبیعی، بهبود مدیریت پسماندها و توسعه فرهنگ گردشگری پایدار، از جمله رویکردهای توریسم پایدار هستند که می‌تواند به کاهش آسیب به محیط زیست کمک کند.

امیدواریم در کشور ما نیزمسئولان و فعالین گردشگری نیز بتوانند در برنامه ریزی های خود به رویکردهای توریسم پایدار توجه داشته در راستای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست قدمهای درستی بردارند تا در سالهای آینده شاهد تخریب و نابودی منابع طبیعی و زیستی خود نباشیم.

سمیه درازی -فعال رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا