بیش فعالی در مدار نا امیدی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: افرادی که افسرده هستند ممکن است بیش فعالی در بخشی از مغز به نام مدار نا امیدی داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان به سرپرستی پروفسور روبرتو مالینو از دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو دریافتند که افسردگی با ساختار مغز انسان مرتبط بوده و بر اساس این مطالعه مشخص شد چه چیزی می تواند پا دزهری برای احساس ناامیدی باشد.

گفتنی است این مطالعه بر روی بخشی از مغز به نام هابنولا جانبی متمرکز شد که با احساس نا امیدی که ناشی از عدم وجود پاداش مورد انتظار است، مرتبط است.

پروفسور روبرتو مالینو، درباره موضوع فوق  گفت: این ایده که برخی از مردم دنیا را همواره در قالب نیمه خالی لیوان می بینند، ریشه در ساختار شیمیایی موجود در مغز دارد. آن چه ما دریافتیم فرآیندی است که ممکن است حساسیت مغز را نسبت به رویداد های منفی رخ داده در زندگی کاهش دهد.

طی این مطالعات دانشمندان علوم اعصاب دریافتند که این ناحیه، برخلاف تقریباً هر منطقه دیگری در مغز، انتقال دهنده های عصبی خاصی تولید می کند که هم می تواند فعالیت مغز را افزایش داده و هم قادر است به طور معکوس عمل کرده و این فعالیت را کم کند.

دکتر استیون شابل، از پژوهشگران ارشد حاضر در این مطالعه، گفت: تحقیقات ما یکی از اولین مطالعاتی است که به طور دقیق نشان می دهد که مهار افسردگی می تواند همزمان با تحریک در مسیر مغز ایجاد شود. اعتقاد بر این است که این مسیر شناسایی شده در مغز، نشان دهنده نا امیدی است.

به باور پژوهشگران، این مطالعه ممکن است به توضیح این موضوع که چرا افرادی که افسردگی را تجربه می ‌کنند تمایل زیادی به تمرکز روی رویداد های منفی دارند، کمک کند. به گزارش سیناپرس،با این حال، تا به حال، دانشمندان متوجه نشده بودند که چگونه مغز افراد سالم فعالیت خود را در مدار به اصطلاح نا امیدی کاهش می دهد.

به گزارش سیناپرس، دکتر شابل در این رابطه گفت: نکته اصلی مطالعه انجام شده، این است که مهار در این مسیر ناشی از انتشار همزمان غیرمعمول انتقال دهنده های عصبی در هابنولا است. مطالعه ما نشان می ‌دهد که یکی از راه‌ هایی که سروتونین افسردگی را کاهش می ‌دهد، تعادل مجدد پردازش مغز در رویداد های منفی زندگی در مقابل تعادل گلوتامات و گابا در هابنولا است.

در حال حاضر ممکن است با کمک این مطالعات، توضیح عصبی شیمیایی دقیقی برای این که چرا داروهای ضد افسردگی برخی افراد را نسبت به تجربیات منفی انعطاف ‌پذیرتر می ‌کنند، داشته باشیم.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: spring.org.uk

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا