ید رادیواکتیو یا جراحی مرتبط با افزایش بقا در پرکاری تیروئید

به گزارش سیناپرس همدان، بر اساس تحقیقاتی که در ENDO 2023، نشست سالانه انجمن غدد درون ریز در شیکاگو ارائه شد، درمان پرکاری تیروئید به وسیله ی ید رادیواکتیو یا جراحی، با کاهش خطر مرگ همراه بود.

کریستین بوئلارت، استاد غدد درون ریز از دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا گفت: پرکاری تیروئید یا پرکاری غده تیروئید شایع است و تا 3 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد و با پیامدهای نامطلوب قلبی و متابولیکی درازمدت همراه است. انتخاب درمان بهینه هنوز نامشخص است.

بوئلارت و همکارانش 55318 بیمار مبتلا به پرکاری تیروئید تازه تشخیص داده شده را شناسایی کردند که تحت درمان با داروهای ضد تیروئید (ATD؛ 77.6٪)، ید رادیواکتیو (14.6٪)، یا تیروئیدکتومی (7.8٪) از پایگاه داده پرونده الکترونیک سلامت مبتنی بر جمعیت بریتانیا برای مطالعه EGRET قرار گرفتند.

آنها مرگ و میر همه علل، حوادث قلبی عروقی اصلی (MACE: مرگ قلبی عروقی، نارسایی قلبی یا سکته مغزی) و چاقی پس از درمان را بررسی کردند. میانگین پیگیری تقریباً 12 سال بود.

براساس داده‌ها، میانگین بقای افرادی که تحت درمان با داروهای ضد تیروئید قرار گرفتند، 12 سال بود. بقا در کسانی که تحت درمان با ید رادیواکتیو 1.7 سال و تیروئیدکتومی 1.1 سال افزایش یافت. خطر ابتلا به MACE در افرادی که تحت درمان با داروهای ضد تیروئید قرار گرفتند، 10.2 درصد بود که با ید رادیواکتیو به طور قابل توجهی 1.3 درصد افزایش یافت اما نه با تیروئیدکتومی.

این درمان های قطعی با افزایش قابل توجه بقا، علیرغم افزایش اندک خطر افزایش وزن کلی، همراه بود. برای مثال، تیروئیدکتومی با افزایش احتمال چاقی در مردان و زنان همراه بود. درمان با ید رادیویی منجر به افزایش خطر چاقی در زنان شد، اما در مردان نه.

بوئلارت گفت: یافته‌های ما مهم هستند و هنگام بررسی گزینه‌های درمانی بهینه، فرآیندهای تصمیم‌گیری را برای بیماران و پزشکان آگاه می‌کنند و احتمالاً بر دستورالعمل‌های عمل بالینی در آینده تأثیر خواهند گذاشت.

منبع: The Endocrine Society

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا