بیشترین آمار ثبت مقالات عربی و انگلیسی ISC دراختیار عراق و ترکیه است

به گزارش وزارت علوم، دکتر 'محمدجواد دهقانی' در نشست شورای راهبری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از برنامه ریزی این مرکز برای برگزاری همایش دانشمندان برتر جهان اسلام خبر داد و خواستار همکاری دستگاه های مختلف برای برگزاری مطلوب این نشست شد.
وی با اشاره به این که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال 1387 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی و برای نشر و ترسیم نقشه علمی حوزه های مختلف دانشی کشورهای جهان اسلام و توسعه نرم افزارهای مرتبط، نمایه سازی نشریات کشورهای جهان اسلام، برگزاری همایش های علمی و بین المللی در حوزه علم سنجی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ایران و دیگر کشورهای اسلامی تشکیل شده است، به تشریح عملکرد این مرکز پرداخت.
دهقانی با بیان این که تاکنون یک هزار و 508 نشریه پژوهشی از کشورمان و در مجموع، چهار هزار و 138 نشریه علمی پژوهشی از همه کشورهای اسلامی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده اند، اظهار داشت: از این تعداد، یک هزار و 145 نشریه به زبان فارسی، یک هزار و 75 نشریه به زبان انگلیسی، 251 نشریه به زبان عربی، 19 نشریه به زبان فرانسه و بقیه از دیگر زبان ها هستند.
وی با یادآوری این که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از سال 1389 به صورت رسمی و سالانه، دانشگاه ها و موسسات تحقیقات کشور را بر مبنای مجموعه ای از شاخص ها و معیارها رتبه بندی می کند، گفت: هم اکنون دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی نسبت به رتبه خود حساس هستند و احساس رقابت علمی در میان آنها به صورت قوی وجود دارد.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: در سال گذشته، 140 دانشگاه و پژوهشگاه بر اساس 23 شاخص در قالب 5 معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات و فعالیت های اجتماعی- اقتصادی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از سال 1390 گردآوری اطلاعات همایش های علمی معتبر کشور را بر عهده دارد و تاکنون 900 همایش را در فهرست خود ثبت کرده است که با بازنگری و اصلاح فرآیندهای ثبت همایش در سال 1394، آمار ثبت این همایش ها در سال 1394 نسبت به سال ماقبل آن، 100 درصد رشد پیدا کرد.
دهقانی با بیان اینکه تاکنون 174 هزار و 178 مقاله به زبان انگلیسی و 81 هزار و 157 مقاله عربی از کشورهای اسلامی در پایگاه ISC ثبت شده است، گفت: از میان مقالات نمایه شده در این پایگاه ، 344 هزار مقاله به زبان فارسی، 172 هزار عنوان به زبان انگلیسی و 80 هزار مقاله به زبان عربی است.
به گفته وی، کشور عراق با بیش از 36 هزار مقاله رتبه اول، سوریه با بیش از 10 هزار مقاله رتبه دوم و اردن با بیش از 8 هزار مقاله رتبه سوم مقالات نمایه شده به زبان عربی را دارا هستند و ترکیه با 40 هزار مقاله، مالزی با 25 هزار مقاله و پاکستان با 21هزار مقاله رتبه های اول تا سوم مقالات ثبت شده به زبان انگلیسی را در پایگاه ISC در اختیار دارند.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درخصوص رتبه بندی دانشگاه های کشورهای اسلامی توسط این پایگاه نیز گفت: برای اولین بار، 600 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی از 50 کشور اسلامی بر اساس شاخص های بین المللی رتبه بندی شدند.
وی ادامه داد: تعداد 451 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی مبتنی بر آی.پی. در سطح کشور، از فرآورده های مختلف پایگاه استنادی ISC استفاده می کنند و این پایگاه به طور متوسط بیش از 19 هزار و 350 مراجعه روزانه دارد که آمار مراجعات به این پایگاه در ماه به حدود 580 هزار و 680 مورد می رسد.
دهقانی بیان داشت: این پایگاه تاکنون بیش از 30 جلد کتاب و گزارش در خصوص اطلاعات آماری پژوهش کشور و حوزه علم سنجی منتشر کرده است.
نشست شورای راهبری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به ریاست دکتر 'محمد فرهادی' وزیر علوم و با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، رئیس سازمان آموزشی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، رئیس دفتر منطقه ای آیسسکو (سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی)در ایران و دیگر اعضای این شورا برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا