چپ دست ها در تجارت چندان موفق نیستند

تحقیات انجام شده در دانشگاه هارواد نشان می دهد که احتمال موفقیت  افراد چپ دست نسبت به افراد راست دست در انجام کارهای وابسته به دست یا کارهای یدی بیشتر است؛ در حالی که این افراد در تجارت و کسب پول موفقیت کمتری کسب می کنند .

 بنابه اعتقاد جاش گودمن یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی ، یافته های این مطالعات جدید تصورات غلط رایج در مورد چپ دستان را به چالش می کشد.

این پژوهش ها نشان می دهد که ضریب متغیر رشته های مغزی (differential brain wiring) افراد چپ دست ممکن است در فرآیند زبان آموزی آنها موثر باشد و به نظر می رسد که تاثیر ناچیزی بر نمرات ریاضی ، روخوانی و همچنین کسب درآمد در مراحل بعدی زندگی داشته باشد.

جاش گودمن در ادمه  می گوید : برخی از رسانه های اجتماعی در برابر نتایج اعلام شده این پژوهش ها واکنش های شدیدی نشان دادند. من ایمیل های بسیاری از سوی افراد چپ دست دریافت کردم که با عصبانیت اعلام کرده بودند من بسیار هوشمندهستم. من باید در اینجا اعلام کنم که نتایج این پژوهش ها به معنی کم هوش بودن چپ دست ها نیست.

به طور کلی درزندگی روزمره، این موضوع که فردی با کدام دست می نویسد و یا کارهای خود را با دست خاصی انجام می دهد ، اولیت محسوب نمی شود.

جاش گودمن معتقد است که استفاده بیشتر از یکی از دستان بسیار جالب و قابل توجه است چرا که در واقع اختلاف رشته های مغزی و کارکرد آنها را در دو فرد مجزا نشان می دهد .

تفاوت های بین گروه های چپ دست و راست دست بسیار ناچیز بوده و تمایز بین آنها کاملا مشخص است. این دو گروه در بیشتر بخش ها تا حدی به هم شبیه هستند و در این میان تفاوت های کوچکی دیده می شود اما عموم مردم در جهت مخالف با این مساله فکر می کنند.

تفاوت رشته های مغزی در چپ دست ها می تواند آن ها را در برخی ناتوانی های یادگیری، آسیب پذیرتر سازد. تحقیقت نشان داده است که چپ دستان معمولا نمرات پایین تری در آموزن های ریاضیات و روخوانی داشته اند.

جاش گودمن در پایان اعلام کرد: یکی از نتایج قابل توجه این پژوهش ها این است که کودکان چپ دستی که توسط مادر و پدر چپ دست پرورش داده شده و بزرگ می شوند، بهتر از بچه های راست دست توانایی انجام کارها را خواهند داشت .     

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی Economic Perspectives Fall   منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: ندا جوادهراتی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا