اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده هشدار داد؛
ثبت پدیده ال نینو توسط سازمان هواشناسی امریکا

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده اعلام شد: نشانه های شروع، ال نینو که یک پدیده آب و هوایی طبیعی است، مشاهده شده و این پدیده بر الگوهای اقلیمی در سراسر اقیانوس آرام تأثیر می گذارد.

به گزارش سیناپرس، اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده در بیانیه ای گفت: شواهد نشان می دهد در حال حاضر پدیده  ال نینو ظاهر شده و انتظار می رود به تدریج در زمستان پیش رو تقویت شود. یافته های ما نشان می دهد که ۸۴ درصد احتمال وقوع ال نینوی متوسط تا شروع زمستان در نیمکره شمالی وجود داشته و به احتمال ۵۶ درصد این پدیده به صورت یک رویداد قوی ظاهر خواهد شد.

به طور معمول، باد های وزیده شده در شرق اقیانوس آرام، آب گرم را در سطح اقیانوس به سمت غرب و به طور خاص به سمت آسیا و استرالیا می راند. این پدیده باعث می شود که آب سرد از اعماق اقیانوس در نزدیکی آمریکای جنوبی بالا بیاید.

پدیده ال نینو که گاهی اوقات به عنوان چرخه نوسان جنوبی یا نوسانات ال نینو- جنوبی نیز توصیف می شود، زمانی رخ می دهد که این بادهای کاهش  یافته و تغییرات ایجاد شده باعث می شود آب گرم به سمت قاره آمریکا رانده شود.

یافته های ما نشان می دهد: ۸۴ درصد احتمال وقوع ال نینوی متوسط تا شروع زمستان در نیمکره شمالی وجود داشته و به احتمال ۵۶ درصد این پدیده به صورت یک رویداد قوی ظاهر خواهد شد.

اثرات این فرآیند می ‌تواند تأثیرات عمده ‌ای بر زندگی انسان ‌ها داشته باشد. این موضوع فراتر از تغییرات اقلیمی در کشورهای حاشیه اقیانوس آرام، تغییرات در افزایش آب سرد در آمریکای جنوبی را در پی دارد که معمولاً مورد استقبال صنایع ماهیگیری محلی نیست، زیرا این شرایط می توانند منجر به کاهش ذخایر ماهی شود.

از نظر علمی ال نینو معمولاً الگوهای آب و هوا را در بسیاری از کشورها در اقیانوس آرام یا در امتداد آن تغییر می دهد. به این ترتیب شرایط مرطوب تر از حد متوسط برای سواحل جنوب غربی آمریکا و در امتداد خلیج مکزیک محتمل تر است، در حالی که می توان انتظار داشت شمال ایالات متحده زمستان های گرم تری داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان همچنین به طور فزاینده ای در مورد تغییرات اقلیمی که ممکن است بر پدیده های آب و هوایی  تأثیر داشته باشند، هشدار داده اند.

میشل هروکس (Michelle L’Heureux) از مرکز پیش‌بینی آب و هوایی اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده در این رابطه می ‌گوید: تغییرات آب‌وهوایی می ‌تواند تأثیرات خاص مربوط به ال نینو را تشدید یا کاهش دهد. به عنوان مثال، ال نینو می تواند منجر به ثبت رکوردهای جدیدی برای دما شود. این موضوع، به ویژه در مناطقی که در حال حاضر دماهای بالاتر از حد متوسط را در طول ال نینو تجربه کرده اند دیده خواهد شد.

محققان همچنین هشدار داده اند: برای مناطق نیمکره جنوبی، ال نینو می تواند شرایط متفاوتی داشته باشد. برای کشورهای آمریکای جنوبی در امتداد سواحل اقیانوس آرام مانند اکوادور و پرو، ال نینو معمولاً با افزایش بارندگی و سیل همراه است. برخی از مناطق مرکزی شیلی نیز ممکن است افزایش بارندگی را تجربه کنند.

این داستان در استرالیا و آسیا متفاوت است، جایی که ال نینو به طور کلی به معنای کاهش بارندگی در فصل زمستان و پایان سال است. این خبر بدی برای بخش‌های جنوبی استرالیا است که معمولاً تابستان ‌های گرم و  شرایط بسیار خشک ‌تر و افزایش آتش ‌سوزی را در این فصول تجربه می کند.

روبی لیبر از مرکز عالی اداره هواشناسی استرالیا در این رابطه می‌گوید: ال نینو به طور کلی شرایط گرم‌ تر و خشک ‌تری را در استرالیا به دنبال داشته و خطر خشکسالی و آتش ‌سوزی را افزایش می ‌دهد.

به گزارش سیناپرس، در حالی که اقیانوس آرام گرمسیری تا آستانه ال نینو گرم شده است، جو به روش معمول ال نینو پاسخ نمی دهد. هر ال نینو با تجربه پیشین این پدیده متفاوت است و بنابراین ما نمی توانیم مطمئن باشیم که اقلیم کرده زمین این بار در پاسخ به ال نینو چه خواهد کرد.

مترجم: ندااظهری

منبع: cosmosmagazine

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا