جنگهای آینده در دست روباتهاست

تابستان سال گذشته بود که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) فراخوانی برای حضور محققان و تکنسین های نظامی جهت حضور در پروژه های مطالعاتی ارایه کرد که هدف نهایی آن توسعه ایجاد تغییرات اساسی در ساختار جنگهای آینده است.

در این چشم انداز، ایده هایی نظیر مین های هوشمند و سیستمهای حرکتی زیرآبی بدون سرنشین مطرح شده است که قابلیتهای دفاعی و تهاجمی ارتشها را بدون آنکه سلامت پرسنل نظامی شان در معرض خطر قرار گیرد به میزان چشمگیری افزایش می دهد.

ماشین آلات خودکار، رایانه ها و سیستمهای هوشمند اضلاع تشکیل دهنده چارچوب کلی جنگهای آینده از نگاه پنتاگون هستند

این سناریو و سایر ایده های مشابه در قلب پروژه های جدید پنتاگون برای ایجاد تغییرات اساسی در شکل و شمایل جنگهای آینده قرار دارند. ماشین آلات خودکار، رایانه ها و سیستمهای هوشمند اضلاع تشکیل دهنده چارچوب کلی جنگهای آینده از نگاه پنتاگون هستند.

«خودکار بودن» ویژگی نگرش جدید پنتاگون در ترتیب دادن جنگهای آینده است. بدین منظور تعریفی ارایه شده که بر اساس آن سیستمهایی به کار گرفته می شوند که در انتخاب مستقلانه اهداف، آن هم با تکیه بر اطلاعات ثبت شده در حافظه و درک کامل از دنیای اطراف قابلیت بالایی دارند.

این استراتژی درحالی توسط پنتاگون توسعه داده می شود که همواره انتقادات جدی هم مطرح بوده است.

اینکه یک روبات بتواند مستقلانه درخصوص شلیک به اهداف انسانی تصمیم بگیرد یکی از مهمترین موارد چالش برانگیز از نگاه دانشمندان است. آنها به مفهومی تحت عنوان «روبات قاتل» اشاره می کنند که باید دید در صورت از پای درآوردن یک انسان، با چه نگاهی آن را می توان مورد بررسی قرار داد.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

منبع: popsc

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا