زنان فعال در حوزه محیط زیست بیشتر قربانی آزار و جرایم می شوند

نتایج یک مطالعه جدید بر پایه تجزیه و تحلیل ۵۲۳ پرونده موجود در پایگاه داده های جهانی درگیری های زیست محیطی نشان می دهد: زنان مدافع محیط زیست به میزان بسیار بیشتری قربانی قتل، آوارگی، سرکوب، تعقیب کیفری و آزار و اذیت فیزیکی می شوند. اگرچه این مشکل عمدتاً در آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا متمرکز است، اما در آمریکای شمالی و اروپا نیز رخ می دهد.

به گزارش سیناپرس، فعالان محیط زیست معمولا با چالش های متعددی همراه هستند و تضاد های زیست‌ محیطی که این افراد را به واکنش وا می دارد معمولاً زمانی رخ می ‌دهد که پروژه‌ های استخراج منابع طبیعی برای صادرات مستلزم تغییر در ساختار منطقه و زمین و تخریب زیست ‌محیطی است که موجودیت فرهنگی و فیزیکی جوامع محلی را تهدید می‌ کند.

بررسی ها نشان می دهد: هنگامی که مدافعان محیط زیست قربانی خشونت می شوند، حوادث اغلب به دلیل سانسور و کمبود داده ها ثبت نمی شوند. در نتیجه، خشونت علیه زنان مدافع محیط زیست تا حد زیادی دست کم گرفته می شود.

طی این پژوهش، دالنا تران و کسنیا هاناچک همه پرونده‌های موجود در این زمینه را تا ژانویه ۲۰۲۲ در اطلس عدالت محیطی، بزرگترین پایگاه داده آنلاین درگیری ‌های زیست ‌محیطی جهانی، شامل درگیری ‌های مربوط به آب، سوخت‌ های فسیلی، کشاورزی و جنگل ‌زدایی، بررسی کردند.

طی این مطالعات، نویسندگان ۵۲۳ مورد مربوط به زنان مدافع محیط زیست را شناسایی کرده و نشان دادند که آن ها در میان معادن، تجارت کشاورزی و درگیری های صنعتی بیشتر از همتایان مرد خود دچار مشکل می شوند.  محققان در این رابطه خاطرنشان می کنند که در ۸۱ مورد، زنان به دلیل حمایت از محیط زیست ترور شده و نتایج این آنالیز نشان می دهد واکنش ها نسبت به فعالان محیط زیست با جنسیت زن  معمولا شدیدتر بوده و در بسیاری از موارد با خشونت و درگیری همراه می شود.

به گزارش سیناپرس، جالب توجه است که از ۸۱ مورد گزارش قتل زنان فعال محیط زیست، ۱۹ مورد در فیلیپین رخ داده و برزیل، کلمبیا و مکزیک نیز شرایط بدی را از این نظر تجربه می کنند. باید اذعان داشت که این گونه قتل ها به کشورهای غیر پیشرفته یا در حال توسعه محدود نبوده و  شش مورد از این ترورهای فعالان محیط زیست در ایالات متحده و اروپا اتفاق افتاده است. نویسندگان همچنین پیشنهاد می ‌کنند که زنان مدافع بدون در نظر گرفتن مسئولیت ‌پذیری حاکمیت کشورها و برابری جنسیتی، در معرض نرخ بالایی از خشونت قرار دارند.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان در خاتمه توضیحات خود خاطرنشان می کنند:داده های ردیابی خشونت علیه مدافعان محیط زیست به ندرت بر اساس جنسیت تفکیک می شوند. بنابراین، ممکن است به تعداد مردان مدافع محیط زیست، زنان مدافع محیط زیست نیز کشته شوند. آن ها به این نتیجه رسیدند که برای کشف چگونگی وقوع خشونت علیه زنان و شناسایی الگوهای خشونت علیه گروه های مختلف زنان، مانند زنان بومی مدافع محیط زیست، به مستندات بهتر و تحلیل بیشتر نیز نیاز است.

مترجم: ندا جوادهراتی