راهکارهایی برای سلامت و امنیت کودکان در استخرهای شنا

تابستان فرا رسیده و روزهای گرم سال فصل مناسبی برای شنا و تفریحات آبی است. در تابستان بسیاری از خانواده ها به استخرهای عمومی مراجعه کرده یا در استخرهای اختصاصی به شنا و آب تنی می پردازند. در این میان به کار بستن برخی نکات ایمنی می تواند از کودکان در این محیط محافظت کند.

به گزارش سیناپرس، همانطور که یک استخر می تواند سرگرم کننده باشد، اگر اقدامات احتیاطی مناسب را انجام ندهید، خطر ایمنی بزرگی نیز محسوب می شود.

کارشناسان راهکارهایی را برای استفاده ایمن از استخر به ویژه برای کودکان ارائه می دهند که دانستن آن ها می تواند برای همه افراد سودمند باشد.

دکتر امل عبید اشمید، متخصص پزشکی اورژانس در این رابطه گفت: اگر کودکان یا شناگران غیر حرفه ای در استخر حضور داشته باشند، نظارت بزرگسالان بسیار مهم است. من فکر می کنم این که به عنوان مثال خوب است از کودک دیگری بخواهیم از خواهر یا برادر خود مراقبت کند، به هیچ عنوان کافی نیست.

در هنگام حضور کودکان در استخر، شما به یک ناظر دائمی نیاز دارید که باید یک فرد بزرگسال باشد که حواسش به تلفن همراهش پرت نشده و درگیر سایر امور مانند تماس تلفنی و … نباشد. باید توجه کنید که واقعاً باید این نقش را به ویژه در استخرهای خصوصی بسیار جدی بگیرید. نگذارید کودک از مقابل چشم شما دور شود، زیرا غرق شدن، بسیار خطرناک بوده و می تواند در یک لحظه اتفاق بیفتد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌های ایالات متحده، کودکان ۱ تا ۴ ساله بیش از هر علت دیگری در اثر غرق شدن جان خود را از دست می‌ دهند.

دکتر عبید اشمید توصیه کرد که صاحبان استخر باید حتماً نرده ای به ارتفاع حداقل یک متر و ۲۰ سانتیمتر در اطراف استخر خود داشته باشند.از سوی دیگر بد نیست انواع وسایل شناور را در داخل و اطراف استخر نگه دارید و جلیقه نجات به اضافه حلقه های نجات در استخر یا تخته شنا در آب استخر شناور باشد تا فرد غرق شده چیزی برای گرفتن داشته باشد تا به او کمک کند. بهتر است حتما یک تلفن همراه در محوطه استخر داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز بلافاصله برای کمک تماس بگیرید.

به گزارش سیناپرس، به همه بزرگسالان توصیه می شود  عملیات احیا یا همان CPR اولیه را یاد بگیرند.در صورتی که با یک فرد غرق شده مواجه شدید سعی کنید در وهله نخست خونسردی خود را حفظ کرده و سپس این اقدامات را انجام دهید:

  • فرد را به پشت خوابانده و به آرامی چانه او را بالا بیاورید و سرش را به عقب خم کنید.
  • بینی وی را با انگشت نگهداشته و مسدود کنید و دهان خود را محکم روی دهان وی بگذارید و دو نفس کوتاه بکشید.
  • سپس فشار روی قفسه سینه را شروع کنید. برای این کار یک دست را روی دست دیگر قرار دهید و روی استخوان جناغ سینه فرد غرق شده بگذارید و ۳۰ فشار اعمال کنید.
  • این عمل را آن قدر تکرار کنید که اورژانس رسیده و یا بیمار شروع به تنفس کند.
  • حتما فرد دیگری برای دریافت خدمات اورژانس تماس گرفته و در همان زمان یک فرد حاضر در جمع که اطلاعات عملیات احیا را داشته و خونسردی خود را حفظ می کند شروع به انجام عملیات احیا کند.

به خاطر داشته باشید غرق شدن تنها خطر موجود در استخرها نیست. کارکنان بخش اورژانس گاهی اوقات صدمات قابل توجهی به سر و آسیب های نخاعی افراد می بینند که ناشی از شیرجه زدن و بی احتیاطی  در استخر است که متاسفانه این اتفاق بیشتر در بین نوجوانان و جوانان رخ می دهد.

به هیچ عنوان با سر در آب کم عمق شیرجه نزنید و هیچ گاه سعی نکنید از پشت بام یا بالکن به داخل استخر بپرید.

مصرف الکل در هنگام شنا یا قبل از آن بسیار خطرناک بوده و خطر غرق شدن را تا ۳۷ برابر افزایش می دهند. خطر دیگر وضعیتی به نام «غرق شدن خشک» است. این اتفاق پس از یک رویداد نزدیک به غرق شدن رخ می دهد که در آن آب وارد ریه های شخصی شده و باعث اسپاسم حنجره می شود. این بدان معناست که راه هوایی بسته است و فرد  نمی تواند اکسیژن کافی را برای زنده ماندن دریافت کند.

به گزارش سیناپرس، این رویداد می تواند از چند ساعت تا ۲۴ ساعت پس از حادثه نزدیک به غرق شدن اتفاق بیفتد.نشانه ها غرق شدن خشک می توانند شامل سرفه، استفراغ، ناتوانی در صحبت کردن یا بدحالی عمومی باشند. در این شرایط حتما با اورژانس تماس گرفته و فرد را در اختیار پزشکان قرار دهید.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: consumer.healthday.com

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا