رژیم غذایی یک وعده در روز برای سلامتی زیانبار است

طی سال های اخیر انواع رژیم های غذایی از جمله رژیم مبتنی بر خوردن یک وعده غذا در طول شبانه روز، رواج یافته است و در این میان کارشناسان این پرسش را مطرح می کنند که آیا محدود کردن خود به تنها یک وعده غذایی در روز، می تواند برای بدن مفید باشد؟

به گزارش سیناپرس، رژیم غذایی یک وعده غذایی در روز  یا OMAD  یکی از رژیم های غذایی است که طبق گزارش ها توسط افرادی مشهور مانند بروس اسپرینگستین خواننده معروف، کریس مارتین، کارشناس فوتبال، گری لینیکر فوتبالیست بازنشسته و حتی ریشی سوناک، نخست وزیر انگلستان، دنبال می شود. اما آیا علم این رژیم غذایی را تایید می کند؟

در حقیقت رژیم غذایی یک وعده در روز یک رژیم روزه داری شدید محسوب شده و  همانطور که از نام آن پیداست، شامل خوردن تنها یک وعده غذایی بزرگ در روزمی شود. تمرکز اصلی این نوع رژیم کنترل وزن و سادگی اجرای آن است.

از دیدگاه تکاملی، می ‌توان گفت: ساختار فیزیکی انسان برای وعده‌ های غذایی کمتر طراحی شده و به همین دلیل رژیم فوق از نظر عامه مردم منطقی به نظر می‌رسد. طرفداران این نظریه معتقدند: اجداد ما اغلب چرخه ‌های پر خوری و روزه را تجربه می‌ کردند و مصرف سه وعده غذا در شبانه روز یک عادت مربوط به دوران معاصر است.

باید اذعان داشت که تا کنون مطالعات بسیار کمی در مورد رژیم غذایی یک وعده در روز انجام شده و شواهدی که از دیگر انواع دوره ای رژیم غذایی حمایت می کنند لزوماً نمی توانند به این روش تعمیم داده شوند.

محققان طی مطالعه ای در رابطه با این روش رژیم غذایی دریافتند: شرکت کنندگان با مصرف یک وعده غذایی در طول روز، وزن و سطح چربی بدن خود را کاهش داده و ویژگی های انعطاف پذیری متابولیک را نشان دادند اما این افراد شاهد کاهش توده عضلانی و استخوانی نیز بودند که هر دو برای سلامت عمومی بدن مضر است.

به گزارش سیناپرس،این نتایج نشان می ‌دهد: تمرکز بر کاهش وزن به تنهایی می‌ تواند مضرات متعددی داشته باشد که در این نوع رژیم غذایی دیده می شود. نکته مهم موجود در مطالعه فوق این است که نتایج این مطالعه را نمی توان به تمامی افراد تعمیم داد زیرا  فقط افراد نسبتاً سالم در این مطالعه گنجانده شده بوده و هیچ فردی که دارای چاقی، بیماری قلبی عروقی، دیابت، اختلالات روانی، اختلالات خوردن یا سایر شرایط متابولیک بود، اجازه شرکت در این پژوهش را نداشت.

علاوه بر این، کارآزمایی کوچک بوده و تنها ۱۱ شرکت ‌کننده، رژیم یک وعده غذا در روز را به مدت ۱۱ روز دنبال کردند.

یکی از ادعاهایی که توسط طرفداران این رژیم و سایر رژیم های روزه داری مطرح می شود این است که شما می توانید برای یک وعده غذایی که هر روز می خورید، هر چه می خواهید بخورید. اما اگر قرار است تمام مواد مغذی برای سلامتی فقط در یک وعده غذایی به دست آید، باید مواد مغذی متراکم و متعادلی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی کافی را دریافت می کنید.

در این میان مصرف مکمل ها ممکن است به جلوگیری از کمبود های تغذیه ای کمک کنند، اما آن ها فاقد پیچیدگی غذاها هستند، به این معنی که دیگر مواد ضروری سالم مانند ترکیبات زیست فعال ممکن است از دست بروند. به این ترتیب همواره این خطر وجود دارد که علیرغم کاهش وزنی که به راحتی قابل اندازه گیری بوده و رضایت بخش است، دنبال کردن رژیم غذایی یک وعده در روز ممکن است عواقب طولانی مدتی برای استخوان، دستگاه گوارش و سایر عناصر سلامتی شما داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه باید به این نکته ظریف و بسیار مهم نیز اشاره کنیم که غذا فقط با هدف تامین مواد مورد نیاز برای بقا خورده نمی شود و چیزی فراتر از کالری و تغذیه است. در حقیقت غذا خوردن یک تفریح لذت بخش بوده و بخشی از فرهنگ، جامعه، جشن ها و لذت ما از زندگی است که با رژیم هایی از این دست نادیده گرفته می شود.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا