معرفی الگوی موثر استفاده از انرژی خورشیدی در مصارف شهری

تامین نیروی برق شهری معمولا از طریق نیروگاه های مختلف آبی یا اتمی صورت می گیرد که هر یک به نوبه خود دارای تاثیراتی مخرب بر محیط زیست هستند و نیروگاه های بادی نیز اگرچه به محیط زیست آسیب نمی رسانند ولی به دلیل فراهم نبودن شرایط استفاده از آن ها در بسیاری از نقاط دنیا کاربری چندانی نداشته و در این میان تنها استفاده از انرژی خورشیدی می تواند گزینه ای همیشگی و در دسترس برای عموم مردم باشد.

متاسفانه مهمترین مشکل پیش روی مردم برای استفاده از انرژی خورشیدی، گران بودن تجهیزات و ادوات اولیه است که باید برای این منظور هزینه کنند. این هزینه اولیه بسیار بالا سبب شده بسیاری از مردم کماکان در صدد تهیه برق مصرفی خود از طریق شبکه های برق شهری باشند.

مطالعات جدید دانشگاه ویکتوریا در نیوزلند نشان دهنده افزایش 330 درصدی هزینه برق شهری در این کشور است که این موضوع سبب نارضایتی عمومی مردم این کشور شده و آمارهای به دست آمده حکایت از رشد 60 درصدی افرادی دارد که در صدد خرید سیستم تامین برق خورشیدی برای منازلشان هستند.

دکتر ربه کا فورد ،پژوهشگر دانشگاه ویکتوریا و استاد دانشگاه آکسفورد از اعضای این گروه مطالعاتی در بیانیه ای خاطر نشان کرد: اگرچه هنوز آمار کسانی که با استفاده از سیستم های نوین تامین برق با استفاده از انرژی خورشید برق منازل خود را تامین می کنند خیلی زیاد نیست ولی این موضوع بسیار با اهمیت و نشان دهنده آینده ای در حال تغییر است.

متاسفانه مهمترین مشکل پیش روی مردم برای استفاده از انرژی خورشیدی، گران بودن تجهیزات و ادوات اولیه است که باید برای این منظور هزینه کنند. این هزینه اولیه بسیار بالا سبب شده بسیاری از مردم کماکان در صدد تهیه برق مصرفی خود از طریق شبکه های برق شهری باشند. اگرچه هنوز دولت این کشور سیاست تشویق کننده ای برای حمایت از مصرف کنندگان نیروی برق خورشیدی اتخاذ نکرده است ولی رویکرد مثبت مردم سبب فعالیت شرکت های اقتصادی و لیزینگ این قطعات شده است که به مشتریان امکان خرید این محصولات را به صورت اقساطی می دهد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: ما هنوز در ابتدای راه هستیم ولی نتایج به دست آمده بسیار دلگرم کننده است. پژوهش های ما حاکی از تعهد مردم نیزلند به استفاده از انرژی های پاک بوده و ما تنها باید راه هائی برای تشویق و کمک به مردم در مسیر جایگزینی سیستم انرژی برق خورشیدی با سیستم برق شهری پیدا کرده و از این طریق بتوانیم محیط زیست سالم تری فراهم کنیم.

منبع: oxfordmartin.ox.ac.uk

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا