گزارش تصویری از کانال پاناما

ساخت  این کانال در سال 1914 به پایان رسید و تغییرات چشمگیری را در تجارت بین المللی ایجاد کرد . در واقع این کانال یکی از شاهکارهای ساخت و ساز بزرگ قرن بیستم به حساب می آید چرا که علاوه بر چالش های مهندسی ، پشه های منطقه را که باعث گسترش بیماری تب زرد (Yellow Fever) می شده ، از بین برد . 

کانال پاناما یکی از مشهورترین و شناهته شده ترین آبراهه های جهان محسوب می شود و مسیر دریائی بین شرق و غرب آمریکا را از 22هزار 500 کیلومتر به 9 هزار و 500 کیلومتر کاهش داده است . در حقیقت کشتی ها برای تردد از شرق به غرب قاره آمریکا  با استفاده از این کانال نیاز به دور زدن کامل این قاره را نداشته و از میانه آن خواهند گذشت .

در گذشته کشتی‌ها برای عبور از اقیانوس آرام به اطلس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند اما پس از ایجاد این کانال به طور مستقیم از اروپا به آمریکا و از آنجا به آسیای شرقی می‌روند .

نخستین بار در قرن شانزدهم میلادی ایده ساخت این کانال مطرح شده و نخستین تلاش عملی جهت ساخت این آب راهه در اواخر قرن نوزدهم میلادی و  توسط فرانسوی ها انجام شد . متاسفانه این پروژه عاقبت خوشایندی نداشته و بیش از 21 هزار و نهصد نفر از عوامل این پروژه جان خود را در این راه از دست دادند . در نهایت در سال های آغازین قرن بیستم این کانال راه اندازی شده و در ان از سیستم انتقال هیدرولیک کشتی ها استفاده شده است . این کانال نقش مهمی در ترانزیت و اقتصاد جهانی ایفا می کند . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا