مغز ما صداهایی که از سمت چپ به گوش ما می رسند را خوشایند تلقی می کند

به گزارش سیناپرس همدان، صداهایی که در اطراف خود می شنویم از نظر فیزیکی با فرکانس و دامنه آنها تعریف می شوند. اما برای ما صداها معنایی فراتر از این پارامترها دارند: ممکن است آنها را به عنوان خوشایند یا ناخوشایند، شوم یا اطمینان بخش، و جالب و سرشار از اطلاعات یا فقط سر و صدا درک کنیم.

یکی از جنبه‌هایی که بر ظرفیت احساسی صداها تأثیر می‌گذارد، یعنی اینکه آیا آنها را مثبت، خنثی یا منفی درک کنیم، این است که از کجا می‌آیند. اکثر مردم صداهای بلند را که به سمت آنها حرکت می‌کنند، ناخوشایند، قوی‌تر، تحریک‌کننده‌تر و شدیدتر از اصوات پس‌رونده ارزیابی می‌کنند، مخصوصاً اگر از پشت سر بیایند تا از جلو. این تعصب ممکن است یک مزیت تکاملی قابل قبول داشته باشد: برای اجداد ما در ساوانای آفریقا، صدایی که از پشت به آنها نزدیک می شد ممکن است نشان دهنده یک شکارچی بود که آنها را تعقیب می کرد.

اکنون، دانشمندان علوم اعصاب از سوئیس تأثیر دیگری از جهت را بر ظرفیت عاطفی اصوات نشان داده‌اند: ما به صداهای مثبت انسانی، مانند خنده یا صداهای دلپذیر، زمانی که از سمت چپ می‌آیند، با شدت بیشتری پاسخ می‌دهیم.

نویسنده اول، دکتر ساندرا دا کوستا، عضو محقق در EPFL در لوزان، سوئیس، گفت: در اینجا نشان می‌دهیم که صداهای انسانی که تجارب عاطفی مثبت را برمی‌انگیزد، وقتی از سمت چپ شنونده می‌آیند، فعالیت قوی در قشر شنوایی مغز ایجاد می‌کنند. وقتی صداهای مثبت از جلو یا راست می‌آیند، این اتفاق نمی‌افتد.

ما همچنین نشان می‌دهیم که صداهایی با ظرفیت عاطفی خنثی یا منفی، به‌عنوان مثال به معنای پرخاش ها یا فریادهای ترسناک هستند، و صداهایی غیر از صداهای انسانی این ارتباط را با سمت چپ ندارند.

دا کوستا و همکارانش از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) برای مقایسه میزان واکنش مغز 13 داوطلب به صداهایی که از سمت چپ، جلو یا راست می‌آیند، استفاده کردند. اینها زنان و مردانی بودند که در دهه بیست سالگی بودند، همگی راست دست بودند و هیچ کدام در موسیقی آموزش ندیده بودند. محققان پاسخ مغز را بین شش دسته از صداها مقایسه کردند: علاوه بر صداهای مثبت انسان مانند صداهای وابسته به ابراز احساسات، آنها صداهای خنثی و منفی مانند مصوت های بی معنی و یک جیغ ترسناک را پخش کردند، ازجمله آواهای مثبت، خنثی و منفی مانند تشویق، باد، و تیک تیک یک بمب.

دا کوستا و همکاران بر روی نواحی مغزی که برای مراحل اولیه پردازش صدا مهم هستند، نواحی شنوایی اولیه A1 و R، سایر نواحی شنوایی مراحل اولیه اطراف، و “ناحیه صدا” (VA) تمرکز کردند. هر یک از این مناطق در نیمکره چپ و راست مغز قرار دارند.

نتایج نشان داد که A1 و R در هر دو نیمکره هنگام گوش دادن به صداهای مثبت که از سمت چپ می‌آیند، حداکثر فعالیت خود را دارند و در هنگام گوش دادن به صداهای مثبت از جلو یا راست، به صداهای خنثی یا منفی یا غیر آوازی بسیار کمتر فعال می‌شوند.

دکتر تیفانی گریسندی، نویسنده همکار، گفت: فعال شدن قوی توسط صداهایی با ظرفیت عاطفی مثبت که از سمت چپ می آید در قشر شنوایی اولیه هر یک از نیمکره ها اتفاق می افتد، یعنی همان اولین مناطقی در قشر مغز که اطلاعات شنوایی را دریافت می کنند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که ماهیت یک صدا، ظرفیت احساسی و منشأ فضایی آن، ابتدا در آنجا شناسایی و پردازش می‌شوند.

علاوه بر این، ناحیه L3 در نیمکره راست، اما نه بخش همسان آن در نیمکره چپ، در مقایسه با صدای جلویی که از سمت چپ یا راست می‌آیند، قوی‌تر پاسخ می‌دهد. در مقابل، منشاء فضایی صدا بر پاسخ به صداهای غیر انسانی تأثیری نداشت.

اهمیت تکاملی سوگیری مغز ما به نفع صداهای مثبت که از سمت چپ می آیند هنوز نامشخص است.

منبع: Frontiers in Neuroscience

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا