جوامع شهری از شش اختلال زندگی سالم رنج می برند

اختلال در شش محور سبک زندگی سالم تغذیه سالم، فعالیت جسمانی،خواب کافی، عدم سو مصرف مواد، اصلاح روابط بین فردی و دوری از استرس و تنش در جامعه شهری بیشتر از روستایی مشاهده می شود.

دکتر حسین یاری، متخصص کلینیک طب پیشگیری و ارتقا سلامت جهاد دانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: در سبک زندگی سالم شش محور نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری غیر واگیردار برعهده دارند. نخستین حیطه مربوط به تغذیه سالم است. بیشتر مردم مطلع هستند که تغذیه فاکتور بسیار مهمی در تعیین سلامتی است و در ابتلا به بیماری های مختلف قلبی و عروقی، مغزی، دیابت، پرفشاری خون و بیماری تنفسی نقش بسزایی دارد.

متخصص طب فیزیکی اظهارداشت: بی تحرکی و ایستایی ناشی از سبک زندگی مدرن نیز نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار دارد؛ فعالیت جسمانی تنها ورزش کردن یا پیاده رویی نیست. بسیاری از کارهایی که امروزه در زندگی روزمره مان انجام می دهیم، فعالیت جسمانی محسوب می شوند. فقط کافی است، شدت کافی و مدت مناسبی داشته باشند.

وی افزود: عدم سو مصرف مواد مانند سیگار و الکل،اصلاح روابط بین فردی، استرس و تنش و بهبود خواب از دیگر فاکتورهایی هستند که می توانند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیردار برعهده داشته باشند.

یاری تصریح کرد: مطالعات مختلف و یافته ها و شواهد علمی دال بر این نیستند که کدام یک ازاین فاکتورها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. به نظر می رسد در مجامع مختلف، در بافت فرهنگی متفاوت، در شهرها و خانواده های گوناگون، محوری نسبت به محور دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. به عنوان مثال در ایران از نظر  فعالیت جسمانی اوضاع استان های کردستان و خراسان جنوبی خیلی بهتر از سایر استان هاست. اما میزان فعالیت جسمانی افراد بیش از 15 سال در استان خراسان رضوی پایین تر از سایر استان هاست.

متخصص کلینیک طب پیشگیری و ارتقا سلامت جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اختلال در این شش محور در گروه شهری نسبت به جامعه روستایی بیشتر دیده می شود؛ جامعه روستایی به دلیل استفاده از فرآورده های غلات از تغذیه مناسب تری برخوردار هستند. همچنین به دلیل فعالیت جسمانی و دوری از مصرف مواد، تندرست تر و سالم تر هستند. همچنین از روابط بین فردی سالم تری نیز برخوردار هستند.

وی در پاسخ به این سوال که استفاده از اینترنت چقدر می تواند در تغییر سبک زندگی نقش داشته باشد، به سیناپرس گفت: کارهایی که در زندگی روزمره مان انجام می دهیم، زمانی می توانند باعث بیماری شوند که در یکی از این شش محور اختلال ایجاد شود بنابراین اگر اینترنت در سکون و بی حرکتی ما نقشی داشته باشد، در روابط بین فردی مان اختلال ایجاد کند، میزان استرس ما را افزایش دهد، قطعا می تواند در سلامت روان و جسم ما تاثیر بسیاری داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش این مهارت ها از دوران کودکی اظهارداشت: مخاطب اصلی این حیطه در گام  نخست کادر درمانی و جامعه سلامت کشور هستند. اگر ابتدا به ساکن دیدگاه درمان گران و افراد تاثیرگذار جامعه نسبت به سلامت جامعه تغییر پیدا کند، قطعا در گام بعدی دیدگاه و نگرش مردم و خانواده ها نیز نسبت به این مساله تغییر پیدا خواهد کرد. دیگر درمانگران نباید صرفا برای درمان ملاک هایی مانند آسیب اندام ها، عضو یا بیماری را در نظر بگیرند. آنها باید پیشگیری را نیز مد نظر داشته باشند.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا