خطر ناباروری در پسران چاق بیشتر است

بر اساس تحقیقات جدید، مردانی که در دوران کودکی اضافه وزن داشتند، ممکن است در بزرگسالی دچار مشکلات ناباروری شوند. این موضوع بر اهمیت کنترل وزن کودکان در سنین اولیه عمر آن ها تاکید دارد.

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه کاتانیا در سیسیل در مطالعات جدید خود با هدف بررسی موضوع دلایل ناباروری مردان، داده های سلامتی ۲۶۸ جوان بین ۲ تا ۱۸ سال را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

دکتر راسلا کانارلا، یکی از محققان ارشد این مطالعه و پژوهشگر موسسه اورولوژی و کلیه گلیکمن در این رابطه گفت: اگرچه شیوع چاقی در دوران کودکی در سراسر جهان در حال افزایش است، اما تأثیر چاقی و اختلالات متابولیک مرتبط با آن بر رشد بیضه به خوبی شناخته نشده است.

محققان طی این مطالعات داده هایی را در مورد حجم بیضه، شاخص توده بدنی و مقاومت بدن این کودکان به انسولین جمع آوری کردند. آن ها دریافتند: حجم بیضه پسران با وزن طبیعی 1.5 برابر بیشتر از آنهایی است که قبل از بلوغ دارای اضافه وزن هستند یا چاق بودند.

افراد جوان در این مطالعه با سطح انسولین طبیعی 1.5 تا 2 برابر حجم بیضه بیشتری نسبت به افراد مبتلا به هیپرانسولینمی داشتند که اغلب با دیابت نوع ۲ مرتبط است.

به گفته محققان، حجم پایین بیضه پیش بینی کننده تولید ضعیف اسپرم در بزرگسالی است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۰ حدود ۴۸ میلیون زوج با ناباروری دست و پنجه نرم کردند. به گزارش سیناپرس،به گفته محققان، ناباروری مردان در حدود نیمی از موارد ناباروری نقش دارد، اما علت آن اغلب ناشناخته باقی مانده است.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات موجود به کاهش غلظت اسپرم و تعداد کل اسپرم در ۴۰ سال گذشته اشاره کرده است. در طول این مدت، چاقی کودکان در سراسر جهان به ۴۲ میلیون مورد افزایش یافته است.

محققان همچنین خاطر نشان کردند: بررسی‌ های انجام شده در  ایتالیا، کوچک شدن بیضه را در تقریباً یک چهارم افراد ۱۸ و ۱۹ ساله نشان داده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد شرایط محیطی مختلف از جمله قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز، و سبک زندگی بی تحرک از جمله تغییرات اصلی سبک زندگی در چند دهه گذشته بوده است.

محققانی که این مطالعه جدید را انجام دادند، گفتند: کاهش وزن در دوران کودکی می تواند به پیشگیری از ناباروری در مراحل بعدی زندگی کمک کند.

به گزارش سیناپرس، پرفسور کانارلا در رابطه با موضوع فوق گفت: ما طی این مطالعه متوجه شدیم که اضافه وزن یا چاقی با حجم بیضه‌های حوالی بلوغ کمتر مرتبط است. بنابراین، ما حدس می‌ زنیم که کنترل دقیق ‌تر وزن بدن در دوران کودکی می ‌تواند یک استراتژی پیشگیری برای حفظ عملکرد بیضه ‌ها در آینده باشد.