رئیس پارک علم و فناوری خوزستان خبر داد:
رفع مشکلات اقتصادی به شرط سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان ها

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور که امروزه گریبانگیر معشیت مردم شده است، با ایجاد بستری مناسب برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و ایجاد تحول در اقتصاد دانش بنیان، قابل رفع است به شرط اینکه بحث سرمایه گذاری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد راضی جلالی، رئیس پارک علم و فناوری خوزستان و مشاور استاندار خوزستان در حاشیه افتتاحیه برنامه فینوتکس در جمع خبرنگاران گفت: اقتصاد دانش بنیان یکی از برنامه هایی است که معاونت علمی با توجه به رویکرد جدیدش، برعهده همه متولیان زیست بوم فناوری کشور واگذار کرده است. یکی از این بازیگران، پارک های علم و فناوری هستند که باید متناسب با ظرفیت های استان های خودشان، برنامه هایی در راستای تحقق این مهم تدوین و پیاده سازی کنند.

وی افزود: استان خوزستان یکی از منحصر به فردترین استان های کشور از نظر ظرفیت های صنعتی و تولیدی به شمار می آید. وضعیت این استان نسبت به سایر استان ها متفاوت تر است. در استان خوزستان نمی توانید صنعتی را نام ببرید که نداشته باشد. هر آنچه در کشور است، در خوزستان نیز یافت می شود، اما هر آنچه در کشور نیست، در خوزستان وجود دارد. چنین قابلیتی، بستر بسیار خوبی برای فعالیت های شرکت های دانش بنیان و ایجاد تحول در اقتصاد دانش بنیان به وجود می آورد. قطع به یقین اگر چنین اتفافی در کشور رخ دهد، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور که امروزه گریبانگیر معشیت مردم است، به زودی مرتفع می شود، اما یکی از الزامات تحقق این مهم، در ارتباط با بحث سرمایه گذاری است.

وی اظهارداشت: تغییراتی که امروزه در ارتباطات سیاسی کشور با برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان صورت گرفته، بستری مناسب برای ما فراهم می کند، زیرا بقیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم تحت شعاع این ارتباط هستند. بهبود ارتباط ایران و عربستان، فعال شدن سفارتخانه این کشور، باعث سرازیرشدن سرمایه های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مخصوصا به استان خوزستان می شود؛ این استان از نظر اقلیمی، فرهنگی و زبانی کاملا مرتبط و نزدیک به کشورهای عربی است، در نتیجه برقراری با این کشور، می تواند زمینه ساز حضور سرمایه گذاری و رونق اقتصادی و شرکت های فناور در استان خوزستان باشد.

وی پیرامون رویداد فینوتکس گفت: حضور پارک علم و فناوری خوزستان در این رویداد برای جلب سرمایه گذاران بود. علاوه بر این از بودجه های استانی نیز رقم بسیار خوبی اخذ کرده ایم.

جلالی خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات سال گذشته به تناسب عنوان سال 1401 ” تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین”، اختصاص 10 درصد بودجه استانی(147 میلیارد تومان) به عنوان تملک دارایی بود که در این زمینه جا دارد از رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تشکر کنیم زیرا فهم درست و خوبی از نقش فناوری و شرکت های دانش بنیان دارند. امسال هم قول داده اند، ده درصد بودجه تملک دارایی در همین حوزه هزینه شود.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: سفر رئیس جمهور طی چند روز گذشته به استان خوزستان نیز بستر خوبی در این زمینه فراهم کرد. بودجه های خوبی نیز پیرامون حوزه اشتغال و تولید در نظر گرفته شد. همچنین مجوزهای بسیار خوبی نیز برای مشکلات برخی از شرکت ها از جمله بحث شهرک شیمیایی در نظر گرفته شد؛ برای رفع این مشکل، زمین بسیار وسیع حدود 501 هکتار در شهرک صنعتی ماهشهر با سرمایه گذاری بخش خصوص در نظر گرفته شده است.

وی درباره این شهرک شیمیایی اظهارداشت: شهرک شیمیایی مجموعه ای از واحدهای تولید کننده صنایع پایین دست پتروشیمی است. پتروشیمی به نوبه خودش یک خام فروش است یعنی نفت را می گیرد و به ماده واسط تبدیل می کند. متاسفانه امروزه بسیاری از ماده های واسط صادر و تبدیل به محصول نهایی می شوند. در نهایت این محصولات بار دیگر به کشور وارد می شوند.

وی تاکید کرد: حدود 6/3 ماده واسط حوزه پایین دست صنعت پتروشیمی که اکنون در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، غالبا صادر می شوند. این شهرک شیمیایی می تواند خوراک را بگیرد و به محصول و نیازهای داخل کشور تبدیل کند. همچنین محصولاتی تولید و زمینه صادرات آن را به کشورهای عراق و حاشیه خلیج فارس فراهم کند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا