چرا زنان دستمزد کمتری نسبت به مردان می گیرند؟

تقریبا در بیشتر مناطق جهان شاهد نوعی شکاف دستمزد جنسیتی هستیم و به طور کلی زنان دستمزدی کمتر از مردان برای انجام کاری مشخص دریافت می کنند. بررسی های انجام شده توسط محققان نشان می دهد: ظاهراً این بی عدالتی قبل از شروع مصاحبه کاری شروع شده و زنان به طور معمول درخواست دستمزد کمتری دارند.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: مشکلات مربوط به شکاف دستمزد در واقع در طول جستجوی شغل توسط افرادی که در جستجوی کار هستند شروع می شود.

بررسی های انجام شده بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۰ نشان می دهد؛ زنان به طور متوسط ۸۴ درصد از حقوقی که مردان برای انجام کاری را دریافت می کنند، به عنوان حقوق گرفته و به گفته محققان دانشگاه بوستون، بخشی از مشکل این است که زنان زودتر از مردان پیشنهادهای شغلی را می پذیرند. از سوی دیگر، مردان جویای کار، مایلند برای دستمزد بیشتر، زمان طولانی تری منتظر بمانند در حالی که بیشتر زنان این کار را انجام نمی دهند.

به طور کلی جستجوی شغل فرآیندی پیچیده است و عوامل زیادی در این امر نقش دارند. یکی از مهمترین نکات شرایط فوق این است که متقاضی کار با خودش کنار بیاید که آیا می‌ خواهد به موقعیت بهتری دست پیدا کند یا برای یافتن فرصت بهتر تلاش می کند. این مطالعه نشان می‌ دهد افرادی که در دوره های رکود زندگی می ‌کنند، احتمالاً دستمزد کمتری برای حداقل ۱۰ سال در مقایسه با افرادی که در شرایط اقتصادی بهتر وارد بازار کار می ‌شوند، خواهند گرفت. علاوه بر این، باور های شخصی شما در جستجوی شغلی ‌تان، مانند طرز فکر به پتانسیل درآمدتان، می ‌تواند بر پذیرش شغلی که کمتر از سطح دستمزد واقعی شما است، تأثیر بگذارد.

نویسندگان این مطالعه از فارغ التحصیلان سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ دانشکده بازرگانی دانشگاه بوستون در مورد روند کاریابی آن ها سوال کردند. موارد مورد بررسی قرار گرفته شامل پیشنهادات پذیرفته شده و رد شده، حقوق و مزایای شغلی، جزئیات خود شغل، زمان بندی پیشنهادی کار و این که آیا آن ها در نهایت این پیشنهاد را پذیرفته اند یا خیر می شد.

به گزارش سیناپرس، محققین همچنین در مورد باورهای ذهنی دانشجویان در مورد تعداد پیشنهادات و پیشنهادات دستمزدی که دریافت خواهند کرد، سوالاتی پرسیدند.

مجموع شواهد به دست آمده به وضوح نشان می دهد: مردان معمولاً با پیشنهادهای شغلی ریسک بیشتری می کنند و نتایج گویای این حقیقت است که زنان یک ماه زودتر از مردان موقعیت های شغلی با دستمزد کمتر را پذیرفته اند. به عنوان مثال، ۶۰ درصد از زنان قبل از فارغ التحصیلی شغلی را با دستمزد پائین پذیرفتند، در حالی که ۵۲ درصد از مردان این عمل را انجام می دهند. از سوی دیگر شکاف جنسیتی واضحی در پیشنهادات پذیرفته شده از سوی این افراد نیز وجود داشت به طوری که بیشتر احتمال دارد زنان یکی از چند پیشنهاد اولیه را که دریافت کردند، بپذیرند. ذکر این نکته ضروری است که شکاف جنسیتی برای پیشنهادات پذیرفته شده پس از فارغ التحصیلی افراد تا حدی کاهش یافت.

به گفته نویسندگان این مطالعه، مردان نسبت به پتانسیل حقوقشان، تحمل ریسک و اعتماد به نفس بیشتری دارند. بنابراین، آن ها بیشتر مایلند تا زمان دریافت یک پیشنهاد که با استاندارد های آن ها مطابقت داشته باشد، مقاومت کنند. افرادی که دوست دارند ایمن بازی کنند، گزارش دادند که دستمزدهای کمتری را پذیرفته اند و در مراحل اولیه پیشنهادات را دریافت کرده اند. به طور کلی، ترجیحات ریسک ۲۰ درصد از شکاف دستمزد جنسیتی را در جستجوی شغل توضیح می دهد.

به گزارش سیناپرس، پاتریشیا کورتس، محقق دانشگاه بوستون و پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید:‌مطالعه ما نشان می ‌دهد که تفاوت ‌ها در روش جستجوی شغل مردان و زنان برای شکاف دستمزد جنسیتی در ابتدای کار مهم است. تفاوت ‌های جنسیتی در اولویت‌ های ریسک و اعتماد بیش از حد به پیشنهادهای شغلی آینده باعث می ‌شود که زنان درآمد کمتری داشته باشند که برایند این شرایط به پذیرش زودتر پیشنهاد های شغلی کم‌ درآمدتر منتهی می‌شود. در خاتمه گفتنی است تفاوت‌ های جنسیتی در این ویژگی‌ ها ممکن است تا ۳۰ درصد از تفاوت بین درآمد مردان و زنان را در اولین شغلشان توضیح دهد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Quarterly Journal of Economics منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا