ترک زودهنگام سیگار با بقای بالاتر سرطان ریه مرتبط است

بر اساس یافته های مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شد، ترک زودهنگام سیگار با نرخ بقای بالاتر پس از تشخیص سرطان ریه مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، نتایج آزمایش های جدید نشان داد: در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نمی کشیدند و تحت درمان سرطان ریه سلول غیرکوچک (NSCLC) بودند، سیگاری های فعلی ۶۸ درصد و سیگاری های سابق ۲۶ درصد مرگ و میر بیشتری داشتند.

دیوید کریستینی (David Christiani) استاد ژنتیک محیطی و محقق ارشد این مطالعات گفت: تاریخچه سیگار کشیدن شرکت کنندگان متفاوت بود، به طوری که برخی از آنها چند سال قبل از تشخیص خود سیگار را ترک کرده و برخی دیگر چندین دهه قبل از آن سیگار را ترک کردند. این گستره وسیع به ما در نتایج خود اطمینان داد مبنی بر اینکه مزایای ترک سیگار قبل از تشخیص حتی پس از تشخیص سرطان ریه همچنان ادامه دارد.

در ابتدا شرکت‌ کنندگان پرسشنامه‌ هایی را درباره عادات سیگار کشیدن و سایر اطلاعات سلامتی و جمعیت ‌شناختی تکمیل کرده و محققان هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یکبار بقای آنها را بررسی کردند. در طول دوره مطالعه، ۳۸۴۲ نفر از شرکت کنندگان جان خود را از دست دادند که شامل ۷۹٫۳ درصد از سیگاری های فعلی، ۶۶٫۸ درصد از سیگاری های سابق و ۵۹٫۶ درصد از افرادی که هرگز سیگار نمی کشیدند، بود.

در حالی که هرگز سیگار نکشید با بهترین شانس زنده ماندن پس از تشخیص سرطان ریه همراه بود، یافته ها ارتباط معنی داری بین مرگ و میر کمتر و ترک سیگار را قبل از تشخیص نشان داد. هرچه مدت طولانی ‌تری یک بیمار بدون سیگار سپری می ‌کرد، مزایای سلامتی بیشتری به همراه داشت.

برای سیگاری‌های سابق، دوبرابر کردن سال‌های ترک سیگار قبل از تشخیص سرطان ریه، به طور قابل‌ توجهی با بقای طولانی ‌مدت مرتبط بود. برعکس، دوبرابر کردن سال ‌های مصرف سیگار با بقای کوتاه‌تر در میان سیگاری‌های فعلی و سابق مرتبط بود.

محققان در خاتمه خاطرنشان کردند: ارتباط بین بقا و سابقه مصرف سیگار ممکن است بسته به مرحله بالینی که در آن سرطان ریه تشخیص داده شده است متفاوت باشد و این مطالعه انواع مختلف درمان‌ هایی را که شرکت ‌کنندگان دریافت می ‌کردند در نظر نگرفته است. به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعه به صورت آنلاین در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا