ضرورت ایجاد ۲۰ شرکت دانش بنیان برای اشتغال دانش آموختگان

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از تهیه پیش ‌نویس طرح جدید دانش‌ بنیان‌ ها خبر داد و گفت: ایجاد ۲۰ شرکت دانش بنیان تا افق ۱۴۰۴ برای ایجاد اشتغال تمام دانش آموختگان ضروری است‌.

به گزارش سیناپرس، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان امروز صبح در نشست خبری گفت: اقتصاد دانش بنیان از جمله موضوعات مهم و ماموریت جدیدی است که به صورت جدی در این معاونت دنبال می شود. اکنون با فعالیت خوب و ارزشمند نزدیک به ۸ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان، زمینه ایجاد تغییرات بزرگ در کشور وجود دارد.

وی اظهارداشت: اقتصاد کشور، راهی جز دانش بیان شدن ندارد که به واسطه آن بهره برداری و کیفیت افزایش پیدا می کند. امیدواریم با سیاست های جدید این معاونت که در نسل چهارم آن طراحی، پیاده سازی و اجرایی می شود، بتوانیم هر سال شاهد رشد سهم اقتصاد دانش بنیان در  GDP کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به علت چرایی دو برابر نشدن میزان شرکت های دانش بنیان اظهارداشت:  بر مبنای محاسبات ما برای اینکه کشور سالانه به درصد GDP و میزان خوب اشتغال برسیم، امسال نیاز به تاسیس ۲۰ هزار شرکت و موسسه دانش بنیان داریم.

وی یادآورشد: طی یک دهه گذشته نزدیک به ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت شرکت بنیان شکل گرفته است.این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴۰۰ شرکت تاییدیه دریافت کرده‌اند.

وی افزود: شرکت ها به دو روش دانش بنیان می شوند. نخست، شرکتی وجود دارد و ساختارها و قابلیت هایش را ارتقا می دهد. دوم، شرکت دانش بنیانی که باید زیر ساخت هایش را ایجاد کنیم. ایجاد شرکت یک فرایند یک ساله نیست و حداقل سه تا پنج سال زمان نیاز دارد. پارسال در جهت کمک به شرکت ها اقداماتی انجام دادیم. با این اوصاف سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ صد درصد افزایش تعداد شرکت دانش بنیان وجود داشت. افزایش دو برابری اتفاق افتاد اما افزایش ده برابری در سال، اتفاق نیفتاد. اکنون شرکتی نداریم که پتانسیل دانش بنیان شدن داشته باشد اما دانش ‌بنیان نشود. ایجاد ۲۰ شرکت دانش بنیان تا افق ۱۴۰۴ برای ایجاد اشتغال تمام دانش آموختگان ضروری است‌.

معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری از تهیه پیش ‌نویس طرح جدید دانش‌ بنیان‌ ها خبر داد و در این خصوص گفت: از سال ۱۳۸۹ قانون حمایت از دانش ‌بنیان‌ ها تصویب و طی ۱۲ سال اجرایی شد و از سال گذشته هم طرح جهش تولید دانش‌ بنیان به تصویب رسید تا براساس این قانون ناهماهنگی برطرف شود؛ این قانون، اکنون دستمایه تغییر نظام ارزشیابی دانش ‌بنیان‌ ها در کشور شده است‌.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: دوشنبه (18 اردیبهشت) در جلسه راهبردی شورای راهبردی محصولات دانش بنیان، پیش نویس طرح جدید دانش بنیان ها ارائه شود. این طرح قرار است به صورت آزمایشی از اواخر اردیبهشت اجرایی شود.

وی درباره منع دخالت دولت در بخش ‌های خصوصی گفت: مقام معظم رهبری تأکید دارند جاهایی که شرکت ‌های بخش خصوصی می ‌توانند فعالیت کنند، ورود دولت حرام شرعی است. در این راستا در سه ماهه آخر سال گذشته بند پ ماده ۱۰ ابلاغ شد. در آیین اجرایی این بند قانونی، ساز و کار ورود بخش خصوصی قاعده ‌مند شده است. بدین منظور اکنون دبیرخانه ‌ای در معاونت علمی تشکیل شده است تا شرکت ‌های‌ دانش‌بنیان محصولات استاندارد با کیفیت در حجم مناسبی از بازار را تولید کنند.

وی خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از اقتصاد کشور دولتی و بخش دیگری خصوصی سنتی است. ما اکنون برای توسعه بخش کوچک اقتصاد خصوصی را تصویب کرده ایم. در این راستا مودیان مالیاتی می ‌توانند سرمایه ‌ها را در مسیر توسعه فعالیت‌ های دانش‌بنیان به کار گیرند. نمونه بارز این اقدام مربوط به حوزه معدن و پتروشیمی است. سرمایه خلیج فارس در بخش پتروشیمی با سرمایه اولیه ۲ هزار میلیارد تومان راه‌اندازی شده است. هفته آینده نیز صندوق بخش معدن با حضور چند شرکت راه‌اندازی می ‌شود. شرط ما برای راه‌ اندازی چنین صندوق‌ هایی این است که موضوعات فعالیت آنها به تایید شورای راهبری محصولات دانش‌بنیان معاونت برسد.

معاون علمی رئیس‌جمهوری گفت: حوزه علم و فناوری در بسیاری از حیطه‌ ها سفید و بکر است؛ از این‌رو  در نظر داریم تعاملات بین‌المللی برای جذب سرمایه ‌گذاری‌های خارجی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: همچنین در نظر داریم با کمک صندوق نوآوری از فعالیت دانش بنیان ها حمایت کنیم. این صندوق در طی ۴ سال گذشته حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان به شرکت ‌های دانش ‌بنیان پرداخت کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال سیناپرس مبنی بر اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال نامگذاری مهار تورم و رشد تولید با اشاره به مشکلات چالش های کم آبی چه برنامه هایی پیش رو دارد، گفت:  امروزه حوزه آب به عنوان حوزه کلیدی اقتصادی دنیا مطرح است که فناوری در آن توسعه پیدا می کند. در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اکنون ستادی تحت عنوان توسعه اقتصادی و دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست وجود دارد که مسائلی از قبیل افزایش بهره وری تا ایجاد منابع جدید آب استحصال آب و بازچرخانی آب و محیط زیست را به طور جدی دنبال می کند.

وی افزود: ستاد توسعه اقتصادی و دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و ریاست جمهوری سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه آب های ژرف انجام داده است. این ستاد نه تنها در حوزه آب ژرف بلکه در حوزه  فناوری های آب، بهره وری و افزایش راندمان افزایش آب، بازچرخانی آب و کشف فرصت های جدید حوزه آب و توسعه کنترل های هوشمند، فعالیت دارد.

وی ادامه داد: اکنون نزدیک به چند صد شرکت در حوزه های مرتبط با آب فعالیت دارند. مهمترین و هدفگذاری ستاد توسعه اقتصادی و دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و ریاست جمهوری این است، چند درصد آب را بهینه سازی کنیم و چند درصد مشکل صرفه جویی آب را برطرف کنیم. چند درصد نیز منابع آبی جدید ایجاد کنیم. قصد داریم با چنین هدفگذاری شرکت ها و متخصصان این حوزه را جذب کنیم.

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری درباره آب ژرف گفت: مساله آب ژرف تقابل علمی و سیاسی داشت. اکنون در این مساله یک پیمان همکاری میان معاونت علمی و فناوری، وزارت نیرو و نفت وجود دارد؛ معاونت علمی کار برنامه ریزی های علمی، طراحی، کشف و تعیین نقطه های حفاری، وزارت نفت وظیفه حفاری چاه‌ ها و همچنین وزارت نیرو تحویل آب ‌های استخراج شده، انتقال به شبکه و تبدیل آن به آب شیرین را برعهده دارد.

گزارش: فرزانه صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا