تداوم گرانی دارو، نفس بیماران را بریده است

این روزها وضعیت اقتصادی ایران و تداوم گرانی ها، کمر همت بسته اند تا برخی از بیماران برای تامین داروهای حیاتی شان با مشکلات مدیدی مواجه شوند؛ بیمارانی که علاوه بر بیماری سخت و دشوارشان باید با کمبود و گرانی داروها نیز دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش سیناپرس، همایون سامه یح، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در این خصوص گفت: «در حال حاضر تعداد داروهای کمیاب یا نایاب زیاد است؛ داروهایی که اغلب اساسی و حیاتی هستند. کمیابی این داروها، مساله را برای بیماران بغرنج تر کرده است. پیش بینی می شود در ماه‌ های آینده نه تنها مشکل دارو بلکه مشکلات تجهیزات پزشکی نیز به شدت افزایش یابد. البته نمی ‌توانیم تمام این مشکلات را تنها گردن وزارت بهداشت بندازیم. وضعیت اقتصادی کشور و تصمیماتی که هیات دولت و سازمان برنامه و بودجه در تدوین برنامه بودجه اخذ کرده اند، همه باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه  برای رفع این معضل بودجه دارو را افزایش دهد تا جو روانی ناشی از کمبود دارو در کشور از بین ببرد. وجود این جو روانی باعث افزایش مشکلات بیشتر مردم می‌ شود».

سید مرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز کمبود دارو در سال 1402 را قطعی و اجتناب ناپذیر دانست و در این خصوص گفت: «قطعا با توجه به میزان اعتبارات پیش ‌بینی شده برای دارو و تجهیزات پزشکی در سال گذشته و امسال، با کمبود دارو در سال 1402 مواجه خواهیم شد. این موضوع را نیز به رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و نماینده دولت در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس تذکر داده ایم اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

هرچند مسئولان مربوطه تاکید دارند: کمبود بودجه را در زمان خودش جبران می‌کنند اما آنها باید بدانند دارو یکی از حیاتی‌ ترین اقلام و کالاهای اساسی کشور است که افراد به هنگام استیصال و بیماری از آن استفاده می کنند. مسوولان باید اکنون تدبیری برای این مشکل بیندیشند زیرا زمان زیادی می برد تا ثبت سفارش مواد اولیه دارو و واردات آن انجام شود و در زنجیره تولید قرار گیرد و به دست مصرف ‌کننده برسد».

علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز درباره کمبود دارو در ایران گفت:« هرچند نرخ تورم افزایش چشمگیری دارد اما متاسفانه بودجه امسال تفاوت چندانی با سال های گذشته ندارد. کاملا واضح است که این بودجه نیاز دارویی کشور را برطرف نمی کند. به نظر می رسد با توجه به افزایش نرخ تورم، بودجه اختصاصی فعلی به نیمه دوم سال هم نرسد. باید اکنون پیش از آغاز نیمه دوم سال، تدبیری به حال تامین و اختصاص اعتبار دارویی کشور بیندیشیم.

واردات دارو مانند خودرو نیست. واردات مواد مورد نیاز تولید دارو، سرنوشت ‌ساز است. زمان تامین دارو _به ویژه در نیمه دوم سال که مصرف برخی داروها از جمله آنتی ‌بیوتیک افزایش پیدا می ‌کند_ نیز بسیار اهمیت دارد. اگر امروز پولی به واردکنندگان بدهیم، حدود چهار ماه دیگر مواد اولیه به کارخانه های می رسد بنابراین ضرورت دارد، سازمان غذا و دارو از همین لحظه پیش از اینکه 69 هزار میلیارد بودجه شان تمام شود، به فکر تامین دارو باشند».

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا