کشف گونه جدیدی از دلفین پس از 65 سال

الکساندرا بورسما، محقق موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان در زمان بررسی گونه‌های 40 میلیون ساله در بخش دیرینه‌شناسی زیستی با یک جمجمه کوچک و زیبا روبرو شد که به نوع ناشناخته‌ای یک دلفین تعلق داشت.

این دلفین که Arktocara yakataga نامیده شده، در واقع گونه جدیدی نیست، بلکه حدود 25 میلیون سال قبل در آبهای دریایی نیمه قطبی آلاسکا زندگی می‌کرده است و در حقیقت دوبار کشف شده است.

این جمجمه فسیل شده در اصل در سال 1951 در جنوب شرق آلاسکا کشف و به موسسه اسمیتسونیان تحویل داده شد. جمجمه مذکور از زمان تاکنون در قفسه‌های انبار موزه باقی  مانده بود.

بورسما و همکارانش یک مطالعه جامع بر روی جمجمه دلفین از جمله اسکن پرتوی ایکس و تولید مدل سه‌بعدی از آن را انجام داده و نام جدید " Arktocara yakataga " را برای آن انتخاب کردند که Arktocara از ریشه لاتین به معنی "چهره شمال" برخوردار بوده و yakataga نامی است که مردم بومی تلینگیتی به محل کشف فسیل می‌گویند.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از گیزمودو،این تحقیق نشان داد که گونه تازه شناسایی شده یکی از بستگان باستانی دلفین رودخانه‌ای جنوب Platanista است که روی کنار بدنش شنا می‌کند، نابیناست و از پژواک سازی برای جهت‌یابی در رودخانه‌های تاریک نپال، هند، بنگلادش و پاکستان استفاده می‌کند.